“United Brands herstructureert en investeert”

“United Brands herstructureert en investeert”
United Brands

Sportketen United Brands staat niet op de rand van het faillissement, zegt oprichter en CEO Marc Piessens. Wel voert de retailer een financiële herstructurering door om met een schone lei door te starten. 

Toekomst voorbereiden

Piessens reageert hiermee op foute informatie die de voorbije dagen in de media verscheen. United Brands is zelf naar de rechtbank van koophandel gestapt om een tijdelijk collectief akkoord aan te vragen, dat loopt tot eind november. De belangrijkste schuldeiser is de familie achter het bedrijf, zegt hij, en het akkoord is dus louter een oefening om het eigen kapitaal veilig te stellen en de toekomst voor te bereiden.

 

Aanleiding is de stopzetting van de licentie op het voetbalmerk Kappa, een verlieslatende activiteit die een onderdeel was van United Brands. Bovendien speelt een opvolgingskwestie: “In 2019 zal mijn dochter Dorien het stuur overnemen als CEO. Het is tijd dat de volgende generatie het familiebedrijf in handen neemt, maar dan liefst wel met een 'clean sheet'. Daarom schonen we het bedrijf nu op. Iedereen moet zijn businessplan herschrijven, door de groei van online.”

 

Vernieuwde winkels

United Brands blijft investeren, benadrukt de CEO. De winkel in Sint-Katelijne-Waver werd recent vernieuwd en uitgebreid en krijgt nog een update in oktober, de winkel in Oud-Turnhout heropent op 20 oktober en in december opent een nieuw verkooppunt in winkelcentrum K in Kortrijk.

 

Er is zeker nog potentieel voor een innovatieve Vlaamse sportretailer, meent Piessens. “Niet iedereen winkelt graag bij Decathlon. We herbekijken onze retailstrategie. Vanaf 2019 zullen we enkel nog baanwinkels openen of locaties in shoppingcenters. We gaan terug naar onze 'core business', namelijk retail, en we zullen United Brands weer trendy maken. Het niveau van de winkels moet omhoog. In het herstructureringsplan hebben we daarvoor budgetten voorzien, bovendien praten we met geïnteresseerde investeerders. Ook de banken denken mee.”

 

United Brands heeft momenteel zeven winkels: Geel, Gent, Knokke, Leuven, Oud-Turnhout, Sint-Katelijne-Waver en Wijnegem. Nummer acht (her)opent binnenkort in Kortrijk. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

Back to top