“United Brands herstructureert en investeert”

“United Brands herstructureert en investeert”
United Brands

Sportketen United Brands staat niet op de rand van het faillissement, zegt oprichter en CEO Marc Piessens. Wel voert de retailer een financiële herstructurering door om met een schone lei door te starten. 

Toekomst voorbereiden

Piessens reageert hiermee op foute informatie die de voorbije dagen in de media verscheen. United Brands is zelf naar de rechtbank van koophandel gestapt om een tijdelijk collectief akkoord aan te vragen, dat loopt tot eind november. De belangrijkste schuldeiser is de familie achter het bedrijf, zegt hij, en het akkoord is dus louter een oefening om het eigen kapitaal veilig te stellen en de toekomst voor te bereiden.

 

Aanleiding is de stopzetting van de licentie op het voetbalmerk Kappa, een verlieslatende activiteit die een onderdeel was van United Brands. Bovendien speelt een opvolgingskwestie: “In 2019 zal mijn dochter Dorien het stuur overnemen als CEO. Het is tijd dat de volgende generatie het familiebedrijf in handen neemt, maar dan liefst wel met een 'clean sheet'. Daarom schonen we het bedrijf nu op. Iedereen moet zijn businessplan herschrijven, door de groei van online.”

 

Vernieuwde winkels

United Brands blijft investeren, benadrukt de CEO. De winkel in Sint-Katelijne-Waver werd recent vernieuwd en uitgebreid en krijgt nog een update in oktober, de winkel in Oud-Turnhout heropent op 20 oktober en in december opent een nieuw verkooppunt in winkelcentrum K in Kortrijk.

 

Er is zeker nog potentieel voor een innovatieve Vlaamse sportretailer, meent Piessens. “Niet iedereen winkelt graag bij Decathlon. We herbekijken onze retailstrategie. Vanaf 2019 zullen we enkel nog baanwinkels openen of locaties in shoppingcenters. We gaan terug naar onze 'core business', namelijk retail, en we zullen United Brands weer trendy maken. Het niveau van de winkels moet omhoog. In het herstructureringsplan hebben we daarvoor budgetten voorzien, bovendien praten we met geïnteresseerde investeerders. Ook de banken denken mee.”

 

United Brands heeft momenteel zeven winkels: Geel, Gent, Knokke, Leuven, Oud-Turnhout, Sint-Katelijne-Waver en Wijnegem. Nummer acht (her)opent binnenkort in Kortrijk. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Luxegroep LVMH overtreft verwachtingen na derde kwartaal

10/10/2017

In de eerste drie kwartalen van zijn boekjaar heeft de Franse luxegroep LVMH de omzetverwachtingen weten te overtreffen. Het moederbedrijf van onder andere Louis Vuitton en Christian Dior groeide met 12% op vergelijkbare basis, tot 30,1 miljard euro.

Back to top