“United Brands herstructureert en investeert” | RetailDetail

“United Brands herstructureert en investeert”

“United Brands herstructureert en investeert”
United Brands

Sportketen United Brands staat niet op de rand van het faillissement, zegt oprichter en CEO Marc Piessens. Wel voert de retailer een financiële herstructurering door om met een schone lei door te starten. 

Toekomst voorbereiden

Piessens reageert hiermee op foute informatie die de voorbije dagen in de media verscheen. United Brands is zelf naar de rechtbank van koophandel gestapt om een tijdelijk collectief akkoord aan te vragen, dat loopt tot eind november. De belangrijkste schuldeiser is de familie achter het bedrijf, zegt hij, en het akkoord is dus louter een oefening om het eigen kapitaal veilig te stellen en de toekomst voor te bereiden.

 

Aanleiding is de stopzetting van de licentie op het voetbalmerk Kappa, een verlieslatende activiteit die een onderdeel was van United Brands. Bovendien speelt een opvolgingskwestie: “In 2019 zal mijn dochter Dorien het stuur overnemen als CEO. Het is tijd dat de volgende generatie het familiebedrijf in handen neemt, maar dan liefst wel met een 'clean sheet'. Daarom schonen we het bedrijf nu op. Iedereen moet zijn businessplan herschrijven, door de groei van online.”

 

Vernieuwde winkels

United Brands blijft investeren, benadrukt de CEO. De winkel in Sint-Katelijne-Waver werd recent vernieuwd en uitgebreid en krijgt nog een update in oktober, de winkel in Oud-Turnhout heropent op 20 oktober en in december opent een nieuw verkooppunt in winkelcentrum K in Kortrijk.

 

Er is zeker nog potentieel voor een innovatieve Vlaamse sportretailer, meent Piessens. “Niet iedereen winkelt graag bij Decathlon. We herbekijken onze retailstrategie. Vanaf 2019 zullen we enkel nog baanwinkels openen of locaties in shoppingcenters. We gaan terug naar onze 'core business', namelijk retail, en we zullen United Brands weer trendy maken. Het niveau van de winkels moet omhoog. In het herstructureringsplan hebben we daarvoor budgetten voorzien, bovendien praten we met geïnteresseerde investeerders. Ook de banken denken mee.”

 

United Brands heeft momenteel zeven winkels: Geel, Gent, Knokke, Leuven, Oud-Turnhout, Sint-Katelijne-Waver en Wijnegem. Nummer acht (her)opent binnenkort in Kortrijk. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.