“United Brands herstructureert en investeert” | RetailDetail

“United Brands herstructureert en investeert”

“United Brands herstructureert en investeert”
United Brands

Sportketen United Brands staat niet op de rand van het faillissement, zegt oprichter en CEO Marc Piessens. Wel voert de retailer een financiële herstructurering door om met een schone lei door te starten. 

Toekomst voorbereiden

Piessens reageert hiermee op foute informatie die de voorbije dagen in de media verscheen. United Brands is zelf naar de rechtbank van koophandel gestapt om een tijdelijk collectief akkoord aan te vragen, dat loopt tot eind november. De belangrijkste schuldeiser is de familie achter het bedrijf, zegt hij, en het akkoord is dus louter een oefening om het eigen kapitaal veilig te stellen en de toekomst voor te bereiden.

 

Aanleiding is de stopzetting van de licentie op het voetbalmerk Kappa, een verlieslatende activiteit die een onderdeel was van United Brands. Bovendien speelt een opvolgingskwestie: “In 2019 zal mijn dochter Dorien het stuur overnemen als CEO. Het is tijd dat de volgende generatie het familiebedrijf in handen neemt, maar dan liefst wel met een 'clean sheet'. Daarom schonen we het bedrijf nu op. Iedereen moet zijn businessplan herschrijven, door de groei van online.”

 

Vernieuwde winkels

United Brands blijft investeren, benadrukt de CEO. De winkel in Sint-Katelijne-Waver werd recent vernieuwd en uitgebreid en krijgt nog een update in oktober, de winkel in Oud-Turnhout heropent op 20 oktober en in december opent een nieuw verkooppunt in winkelcentrum K in Kortrijk.

 

Er is zeker nog potentieel voor een innovatieve Vlaamse sportretailer, meent Piessens. “Niet iedereen winkelt graag bij Decathlon. We herbekijken onze retailstrategie. Vanaf 2019 zullen we enkel nog baanwinkels openen of locaties in shoppingcenters. We gaan terug naar onze 'core business', namelijk retail, en we zullen United Brands weer trendy maken. Het niveau van de winkels moet omhoog. In het herstructureringsplan hebben we daarvoor budgetten voorzien, bovendien praten we met geïnteresseerde investeerders. Ook de banken denken mee.”

 

United Brands heeft momenteel zeven winkels: Geel, Gent, Knokke, Leuven, Oud-Turnhout, Sint-Katelijne-Waver en Wijnegem. Nummer acht (her)opent binnenkort in Kortrijk. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.