“Verkoop herfst- en wintercollectie barst eindelijk los”

“Verkoop herfst- en wintercollectie barst eindelijk los”

“Verkoop herfst- en wintercollectie barst eindelijk los”

Nu de herfst zijn intrede heeft gedaan, is de verkoop in de boetieks eindelijk op gang gekomen. Eindelijk, want de modedetailhandel zag in augustus en september “zwarte sneeuw” door het aanhoudende zomerweer.

Drie op vier merkt “opvallende verbetering”

Uit een enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 194 schoenen- en kledingwinkels blijkt dat 77% (ruim drie op vier dus) opvallend betere verkoopresultaten neerzet sinds begin vorige week. Gemiddeld nam hun omzet met 38% toe ten opzichte van een doorsneeweek in de voorbije maand september.

 

“Toch is de achterstand die ze de afgelopen twee maanden opliepen daarmee verre van goed gemaakt”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Ze wijst erop dat liefst 89% van de kleding- en schoenenwinkels tijdens de maand september opvallend minder stukken uit de herfst- en wintercollectie had verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat bleek uit een eerdere enquête waaraan 562 modedetailhandelaars hun medewerking hadden verleend. Slechts 1% van de 532 toen bevraagde boetiekuitbaters zag zijn omzet in september stijgen.

 

“Voor de modesector is het nu te hopen dat de herfst aanhoudt en tegen november en december overgaat in een droge, maar koude winter”, vervolgt Christine Mattheeuws. “De modedetailhandel ligt op dit moment immers nog met een erg uitgebreide herfst- en wintercollectie in de rekken als gevolg van de aanhoudende (na)zomer.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.