“Verkoop herfst- en wintercollectie barst eindelijk los”

“Verkoop herfst- en wintercollectie barst eindelijk los”

“Verkoop herfst- en wintercollectie barst eindelijk los”

Nu de herfst zijn intrede heeft gedaan, is de verkoop in de boetieks eindelijk op gang gekomen. Eindelijk, want de modedetailhandel zag in augustus en september “zwarte sneeuw” door het aanhoudende zomerweer.

Drie op vier merkt “opvallende verbetering”

Uit een enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 194 schoenen- en kledingwinkels blijkt dat 77% (ruim drie op vier dus) opvallend betere verkoopresultaten neerzet sinds begin vorige week. Gemiddeld nam hun omzet met 38% toe ten opzichte van een doorsneeweek in de voorbije maand september.

 

“Toch is de achterstand die ze de afgelopen twee maanden opliepen daarmee verre van goed gemaakt”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Ze wijst erop dat liefst 89% van de kleding- en schoenenwinkels tijdens de maand september opvallend minder stukken uit de herfst- en wintercollectie had verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat bleek uit een eerdere enquête waaraan 562 modedetailhandelaars hun medewerking hadden verleend. Slechts 1% van de 532 toen bevraagde boetiekuitbaters zag zijn omzet in september stijgen.

 

“Voor de modesector is het nu te hopen dat de herfst aanhoudt en tegen november en december overgaat in een droge, maar koude winter”, vervolgt Christine Mattheeuws. “De modedetailhandel ligt op dit moment immers nog met een erg uitgebreide herfst- en wintercollectie in de rekken als gevolg van de aanhoudende (na)zomer.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.