“Wasted Atelier toont dat duurzame mode ook sexy kan zijn”

Wasted Atelier

Modieuze collecties gemaakt van overschotten: dat is het zakenmodel van Wasted Atelier. “We zijn geen groene jongens: we zien graag mooie kleren, maar we hebben ook oog voor enkele problemen in de modesector.”

 

Stoffen op overschot

Ze springen uit de band, de jurken, kimono’s en blouses van Wasted Atelier, en niet alleen door hun ontwerp ‘met een twist’. Het label gooit de starre regels van de mode-industrie overboord en kiest voor een radicaal ander model: productie op basis van overschotten, in beperkte oplages. Duurzaam en lokaal, maar vooral ook cool en modieus, zegt oprichter Dirk Smet, een man met meer dan 25 jaar ervaring in de sector van de stoffen.
 

“We zijn niet per se groene jongens: we zien graag mooie kleren, we willen fashion brengen. Maar wel met oog voor een aantal problemen in de modesector,” vertelt hij. “Enkele jaren geleden begin het me te dagen dat voorraadstoffen een heel groot probleem werden, zowel bij m’n leveranciers als bij m’n klanten. Voorraad is bijna niets waard en dus een molensteen om de nek van veel bedrijven.” Het probleem met stoffen is dat ze specifiek worden ontworpen en geproduceerd voor elke klant: elk label heeft z’n eigen designs. Die zijn moeilijk verkoopbaar aan anderen. Maar de ondernemer zag er wel iets in.

 

Lokale productie

“Vijf à zes jaar geleden ben ik stoffen beginnen kopen, dingen die ik mooi vond. In eerste instantie verkocht ik ze door, aan stoffengroothandels of stoffenwinkels. Toen kwam het idee om er zelf wat mee te doen. Ik wil niet werken volgens het traditionele principe van een label dat collecties presenteert en dan zes maanden op voorhand de budgetten van de retailers al blokkeert. Dus heb ik zelf het risico genomen: ik heb collecties laten produceren en ben ze beginnen verkopen uit voorraad. We werken volgens een cash & carry systeem: op is op.”
 

“Ook vond ik het belangrijk om dichtbij te produceren, om op het goeie moment de items te brengen die nodig zijn: geen wintermantels in juni. We produceren alles in België, in een atelier in Sint-Pieters-Leeuw. Voor de ontwerpen werken we met een team van freelance designers. Dat is uiteraard iets duurder, maar onze stoffen zijn dan weer goedkoper. En het geeft ons een enorme flexibiliteit: als we deze week beslissen om een nieuw model jurk te maken, dan komt dat ten laatste tien dagen later bij ons binnen.”

 

Voor bewuste fashionista’s

Intussen opende Wasted Atelier naast een webshop twee eigen winkels, in Gent en in Antwerpen. “Daar voegen we binnenkort een pop-up aan toe in Knokke.” Daarnaast heeft het label een 45-tal kledingzaken als vaste klanten. “Eerst waren dat retailers als Supergoods en Juttu, die heel erg op dat duurzame verhaal werken. Maar ik wil niet enkel in die hoek zitten. Nu ontdekken toffe boetieks ons merk: we liggen bij Maison L'Oxygène in Oostende, bij Ginger in Berlaar… Dat doet ons plezier. We willen niet puur ecologisch werken: we willen laten zien dat duurzaam ook modieus en leuk kan zijn. En aan een normale prijs, met een goede marge voor de retailer.”
 

Het label mikt op modebewuste vrouwen tussen 25 en 45, die geen schrik hebben om in het oog springende kledij te dragen. “Soms hebben we echte ‘statement pieces’: het mag wat opvallend zijn, niet te dressy maar altijd stijlvol met een twist. We zijn eerder een merk voor fashionista’s, die blij zijn dat dit ook Belgisch én duurzaam is. De stukken zijn per slot van rekening gemaakt uit  restproducten van de mode-industrie.”

 

Lonken naar het buitenland

Welke ambities koestert Dirk Smet nu? “Eerst en vooral wil ik in België laten zien dat duurzame mode ook cool en sexy kan zijn. Mogelijk openen we nog bijkomende winkelpunten. Stilaan kijken we ook naar het buitenland: Nederland is een wat andere markt, Frankrijk sluit misschien beter aan qua stijl. We gaan het testen en dan zien we wel. We zijn best ambitieus: we willen geen merk als een ander worden.”
 

Meer weten over de aanpak van Wasted Atelier? Dirk Smet spreekt op 25 maart op het RetailDetail Fashion Congress. Ook Peter De Sutter (e5 Mode), Dwayne Branch (Deloitte Belgium) en Laurent Mainil (Crunch Analytics) komen hun visie brengen op de mode van morgen. Koop alvast hier je tickets voor de livestream.