2013 sterk jaar voor Hermès

2013 sterk jaar voor Hermès

Het Franse modebedrijf Hermès kan met een tevreden blik terugkijken op het voorgaande boekjaar, want in 2013 stegen zowel de omzet als de winst. Daarmee doet het beter dan veel van zijn concurrenten in de luxesector.

Groei in alle regio's en sectoren

Voor het volledig jaar 2013 kwam de omzet van Hermès uit op 3,76 miljard euro, een stijging van 7,8%. Die had het voor een groot stuk te danken aan de groeiende verkoop in zijn eigen winkels, waar vorig jaar voor 13% meer verkocht werd. Ook werd er groei geboekt in alle regio's: in Azië (exclusief Japan) steeg de omzet met 16%, terwijl de omzet in Japan ook met 7% steeg. In Amerika en in Europa kwam de groei respectievelijk op 14% en 12% uit.

 

Binnen de verschillende segmenten van het bedrijf was de 'ready-to-wear and accessories'-divisie de grootste groeier met een stijging van 18%. 'Perfumes' groeide met 15%, 'Silk and textiles' met 12% en het ledersegment tenslotte met 9%. De markt voor horloges groeide bij Hermès slechts met 1%, na sterke groei in 2012.

 

Operationele marge op recordhoogte

Dankzij deze resultaten groeide de operationele marge van Hermès naar een recordhoogte van 32,4 procent. Uiteindelijk kwam de nettowinst van het bedrijf uit op 790 miljoen euro, een stijging van 6,8 procent ten opzichte van de 740 miljoen euro in 2012.

 

In 2014 wil Hermès deze weg verderzetten: "Hermès zal verdergaan met zijn strategie op lange termijn die gebaseerd is op creativiteit, de controle houden over zijn knowhow, uitbreiden van het distributienetwerk, zijn productiecapaciteit versterken en het beschermen van de leveranciers", stelt het modebedrijf in een persbericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top