2013 sterk jaar voor Hermès | RetailDetail

2013 sterk jaar voor Hermès

2013 sterk jaar voor Hermès

Het Franse modebedrijf Hermès kan met een tevreden blik terugkijken op het voorgaande boekjaar, want in 2013 stegen zowel de omzet als de winst. Daarmee doet het beter dan veel van zijn concurrenten in de luxesector.

Groei in alle regio's en sectoren

Voor het volledig jaar 2013 kwam de omzet van Hermès uit op 3,76 miljard euro, een stijging van 7,8%. Die had het voor een groot stuk te danken aan de groeiende verkoop in zijn eigen winkels, waar vorig jaar voor 13% meer verkocht werd. Ook werd er groei geboekt in alle regio's: in Azië (exclusief Japan) steeg de omzet met 16%, terwijl de omzet in Japan ook met 7% steeg. In Amerika en in Europa kwam de groei respectievelijk op 14% en 12% uit.

 

Binnen de verschillende segmenten van het bedrijf was de 'ready-to-wear and accessories'-divisie de grootste groeier met een stijging van 18%. 'Perfumes' groeide met 15%, 'Silk and textiles' met 12% en het ledersegment tenslotte met 9%. De markt voor horloges groeide bij Hermès slechts met 1%, na sterke groei in 2012.

 

Operationele marge op recordhoogte

Dankzij deze resultaten groeide de operationele marge van Hermès naar een recordhoogte van 32,4 procent. Uiteindelijk kwam de nettowinst van het bedrijf uit op 790 miljoen euro, een stijging van 6,8 procent ten opzichte van de 740 miljoen euro in 2012.

 

In 2014 wil Hermès deze weg verderzetten: "Hermès zal verdergaan met zijn strategie op lange termijn die gebaseerd is op creativiteit, de controle houden over zijn knowhow, uitbreiden van het distributienetwerk, zijn productiecapaciteit versterken en het beschermen van de leveranciers", stelt het modebedrijf in een persbericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.