2013 sterk jaar voor Hermès | RetailDetail

2013 sterk jaar voor Hermès

2013 sterk jaar voor Hermès

Het Franse modebedrijf Hermès kan met een tevreden blik terugkijken op het voorgaande boekjaar, want in 2013 stegen zowel de omzet als de winst. Daarmee doet het beter dan veel van zijn concurrenten in de luxesector.

Groei in alle regio's en sectoren

Voor het volledig jaar 2013 kwam de omzet van Hermès uit op 3,76 miljard euro, een stijging van 7,8%. Die had het voor een groot stuk te danken aan de groeiende verkoop in zijn eigen winkels, waar vorig jaar voor 13% meer verkocht werd. Ook werd er groei geboekt in alle regio's: in Azië (exclusief Japan) steeg de omzet met 16%, terwijl de omzet in Japan ook met 7% steeg. In Amerika en in Europa kwam de groei respectievelijk op 14% en 12% uit.

 

Binnen de verschillende segmenten van het bedrijf was de 'ready-to-wear and accessories'-divisie de grootste groeier met een stijging van 18%. 'Perfumes' groeide met 15%, 'Silk and textiles' met 12% en het ledersegment tenslotte met 9%. De markt voor horloges groeide bij Hermès slechts met 1%, na sterke groei in 2012.

 

Operationele marge op recordhoogte

Dankzij deze resultaten groeide de operationele marge van Hermès naar een recordhoogte van 32,4 procent. Uiteindelijk kwam de nettowinst van het bedrijf uit op 790 miljoen euro, een stijging van 6,8 procent ten opzichte van de 740 miljoen euro in 2012.

 

In 2014 wil Hermès deze weg verderzetten: "Hermès zal verdergaan met zijn strategie op lange termijn die gebaseerd is op creativiteit, de controle houden over zijn knowhow, uitbreiden van het distributienetwerk, zijn productiecapaciteit versterken en het beschermen van de leveranciers", stelt het modebedrijf in een persbericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.