Aantal fysieke kledingwinkels daalt, online groeit | RetailDetail

Aantal fysieke kledingwinkels daalt, online verdubbelt bijna

Aantal fysieke kledingwinkels daalt, online verdubbelt bijna
Shutterstock

Het aantal fysieke kledingwinkels in Nederland is sinds 2013 met 9% gedaald naar 9.020. Aan de andere kant van de medaille is het aantal online modewinkels in diezelfde periode met 75% gestegen naar 8.720.

Minder jobs

Door die sterke online groei is het totaal aantal kledingzaken in Nederland sinds 2013 met 19% gegroeid naar 17.740, zegt het CBS. De daling van het aantal fysieke winkels is over heel de sector merkbaar: zowel bij mannen- als vrouwenmode daalde het aantal filialen met 6%, terwijl het aantal algemene modehandels met 5% terugviel. Bij baby- en kinderkleding was er zelfs sprake van een krimp van maar liefst 23%.

 

Die daling is natuurlijk het gevolg van een consument die steeds vaker online winkelt, wat ook te zien is in de explosie van het aantal online modeshops. In 2016 is de omzet binnen de modesector online met bijna 15% gestegen, terwijl die in de winkels 2% lager was. Het marktaandeel van de webshops verdubbelde sinds 2012 naar bijna 10% in 2015. Dat wil wel zeggen dat, ondanks alles, 90% van de aankopen nog wel gewoon in de winkel gedaan worden.

 

In 2017 werken er in de fysieke modewinkels meer dan 6.000 mensen minder dan in 2013, een daling van 10%. Bij online winkels steeg de tewerkstelling in diezelfde periode met 3.500 mensen of 76%. Dat wil zeggen dat de tewerkstelling in de sector sinds 2013 wel gedaald is met 2.500 jobs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.