Aantal fysieke kledingwinkels daalt, online groeit | RetailDetail

Aantal fysieke kledingwinkels daalt, online verdubbelt bijna

Aantal fysieke kledingwinkels daalt, online verdubbelt bijna
Shutterstock

Het aantal fysieke kledingwinkels in Nederland is sinds 2013 met 9% gedaald naar 9.020. Aan de andere kant van de medaille is het aantal online modewinkels in diezelfde periode met 75% gestegen naar 8.720.

Minder jobs

Door die sterke online groei is het totaal aantal kledingzaken in Nederland sinds 2013 met 19% gegroeid naar 17.740, zegt het CBS. De daling van het aantal fysieke winkels is over heel de sector merkbaar: zowel bij mannen- als vrouwenmode daalde het aantal filialen met 6%, terwijl het aantal algemene modehandels met 5% terugviel. Bij baby- en kinderkleding was er zelfs sprake van een krimp van maar liefst 23%.

 

Die daling is natuurlijk het gevolg van een consument die steeds vaker online winkelt, wat ook te zien is in de explosie van het aantal online modeshops. In 2016 is de omzet binnen de modesector online met bijna 15% gestegen, terwijl die in de winkels 2% lager was. Het marktaandeel van de webshops verdubbelde sinds 2012 naar bijna 10% in 2015. Dat wil wel zeggen dat, ondanks alles, 90% van de aankopen nog wel gewoon in de winkel gedaan worden.

 

In 2017 werken er in de fysieke modewinkels meer dan 6.000 mensen minder dan in 2013, een daling van 10%. Bij online winkels steeg de tewerkstelling in diezelfde periode met 3.500 mensen of 76%. Dat wil zeggen dat de tewerkstelling in de sector sinds 2013 wel gedaald is met 2.500 jobs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.