Aantal fysieke kledingwinkels daalt, online verdubbelt bijna

Aantal fysieke kledingwinkels daalt, online verdubbelt bijna
Shutterstock

Het aantal fysieke kledingwinkels in Nederland is sinds 2013 met 9% gedaald naar 9.020. Aan de andere kant van de medaille is het aantal online modewinkels in diezelfde periode met 75% gestegen naar 8.720.

Minder jobs

Door die sterke online groei is het totaal aantal kledingzaken in Nederland sinds 2013 met 19% gegroeid naar 17.740, zegt het CBS. De daling van het aantal fysieke winkels is over heel de sector merkbaar: zowel bij mannen- als vrouwenmode daalde het aantal filialen met 6%, terwijl het aantal algemene modehandels met 5% terugviel. Bij baby- en kinderkleding was er zelfs sprake van een krimp van maar liefst 23%.

 

Die daling is natuurlijk het gevolg van een consument die steeds vaker online winkelt, wat ook te zien is in de explosie van het aantal online modeshops. In 2016 is de omzet binnen de modesector online met bijna 15% gestegen, terwijl die in de winkels 2% lager was. Het marktaandeel van de webshops verdubbelde sinds 2012 naar bijna 10% in 2015. Dat wil wel zeggen dat, ondanks alles, 90% van de aankopen nog wel gewoon in de winkel gedaan worden.

 

In 2017 werken er in de fysieke modewinkels meer dan 6.000 mensen minder dan in 2013, een daling van 10%. Bij online winkels steeg de tewerkstelling in diezelfde periode met 3.500 mensen of 76%. Dat wil zeggen dat de tewerkstelling in de sector sinds 2013 wel gedaald is met 2.500 jobs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Back to top