Abercrombie & Fitch gaat nog eens 60 winkels sluiten | RetailDetail

Abercrombie & Fitch gaat nog eens 60 winkels sluiten

Abercrombie & Fitch gaat nog eens 60 winkels sluiten

Het Amerikaanse modebedrijf Abercrombie & Fitch heeft in zijn laatste financiële resultaten gesteld dat het in 2017 een zestigtal winkels gaat sluiten in de Verenigde Staten. Ondertussen blijft de omzet van het bedrijf verder dalen.

Omzetdaling

De voorbije vijf jaar heeft Abercrombie & Fitch al honderden winkels gesloten en dit fiscaal jaar komen er dus nog eens zestig bij. Bij een groot deel van de winkels van het modebedrijf loopt dit jaar het huurcontract af en Abercrombie & Fitch wil daar gebruik van maken om een aantal niet-rendabele winkels te sluiten. In 2016 sloot het ook al 54 winkels.

 

De totale omzet kwam in het vierde kwartaal uit op 1,036 miljard dollar (net geen miljard euro): een daling van 7% ten opzichte van een jaar eerder. In de Verenigde Staten daalde de omzet met 8%, terwijl ook de internationale verkoop met 5% terugviel. Over het volledige boekjaar was er sprake van een daling van 5% naar 3,327 miljard dollar (3,2 miljard euro). Bij Hollister daalde de omzet met 2% ten opzichte van een jaar eerder, bij de keten Abercrombie & Fitch zelf was de klap met een daling van 9% een stuk groter.

 

Abercrombie & Fitch moest in 2016 ook meer geld uitgeven aan marketing en promoties. De nettowinst daalde dan ook fors van 35,6 naar 4 miljoen dollar (3,8 miljoen euro).

 

Hoopvol voor 2017

In het vierde kwartaal daalde de vergelijkbare omzet bij het bedrijf Abercrombie & Fitch opnieuw met 5% ten opzichte van een jaar eerder: dat was vooral te wijten aan slechte prestaties bij het gelijknamige merk, waar de vergelijkbare omzet met 13% terugviel. Bij Hollister was er ietwat onverwacht sprake van een groei van 1%. Over het volledige boekjaar daalde de vergelijkbare omzet bij het bedrijf met 5%. “Hoewel de resultaten niet voldeden aan de verwachtingen, was 2016 een jaar van vooruitgang op al onze strategische prioriteiten”, zegt CEO Fran Horowitz. De verwachtingen voor 2017 zijn dan ook hoopvol.

 

Abercrombie & Fitch verwacht in 2017 dat de vergelijkbare omzet opnieuw zal stijgen, al gaat het wel uit van een moeilijke eerste helft van het jaar. Het blijft ondertussen ook inzetten op een nieuw imago van het merk. Zo werd begin vorige maand een nieuw concept gelanceerd van Abercrombie & Fitch bij enkele winkels in de Verenigde Staten. Daarbij verdwenen een aantal typische aspecten van de winkelketen en wordt er meer gefocust op de klantervaring.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.