Abercrombie & Fitch gaat nog eens 60 winkels sluiten | RetailDetail

Abercrombie & Fitch gaat nog eens 60 winkels sluiten

Abercrombie & Fitch gaat nog eens 60 winkels sluiten

Het Amerikaanse modebedrijf Abercrombie & Fitch heeft in zijn laatste financiële resultaten gesteld dat het in 2017 een zestigtal winkels gaat sluiten in de Verenigde Staten. Ondertussen blijft de omzet van het bedrijf verder dalen.

Omzetdaling

De voorbije vijf jaar heeft Abercrombie & Fitch al honderden winkels gesloten en dit fiscaal jaar komen er dus nog eens zestig bij. Bij een groot deel van de winkels van het modebedrijf loopt dit jaar het huurcontract af en Abercrombie & Fitch wil daar gebruik van maken om een aantal niet-rendabele winkels te sluiten. In 2016 sloot het ook al 54 winkels.

 

De totale omzet kwam in het vierde kwartaal uit op 1,036 miljard dollar (net geen miljard euro): een daling van 7% ten opzichte van een jaar eerder. In de Verenigde Staten daalde de omzet met 8%, terwijl ook de internationale verkoop met 5% terugviel. Over het volledige boekjaar was er sprake van een daling van 5% naar 3,327 miljard dollar (3,2 miljard euro). Bij Hollister daalde de omzet met 2% ten opzichte van een jaar eerder, bij de keten Abercrombie & Fitch zelf was de klap met een daling van 9% een stuk groter.

 

Abercrombie & Fitch moest in 2016 ook meer geld uitgeven aan marketing en promoties. De nettowinst daalde dan ook fors van 35,6 naar 4 miljoen dollar (3,8 miljoen euro).

 

Hoopvol voor 2017

In het vierde kwartaal daalde de vergelijkbare omzet bij het bedrijf Abercrombie & Fitch opnieuw met 5% ten opzichte van een jaar eerder: dat was vooral te wijten aan slechte prestaties bij het gelijknamige merk, waar de vergelijkbare omzet met 13% terugviel. Bij Hollister was er ietwat onverwacht sprake van een groei van 1%. Over het volledige boekjaar daalde de vergelijkbare omzet bij het bedrijf met 5%. “Hoewel de resultaten niet voldeden aan de verwachtingen, was 2016 een jaar van vooruitgang op al onze strategische prioriteiten”, zegt CEO Fran Horowitz. De verwachtingen voor 2017 zijn dan ook hoopvol.

 

Abercrombie & Fitch verwacht in 2017 dat de vergelijkbare omzet opnieuw zal stijgen, al gaat het wel uit van een moeilijke eerste helft van het jaar. Het blijft ondertussen ook inzetten op een nieuw imago van het merk. Zo werd begin vorige maand een nieuw concept gelanceerd van Abercrombie & Fitch bij enkele winkels in de Verenigde Staten. Daarbij verdwenen een aantal typische aspecten van de winkelketen en wordt er meer gefocust op de klantervaring.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.