ACM legt Bever, Coolcat en 3 anderen 590.000 euro boete op

ACM legt Bever, Coolcat en 3 anderen 590.000 euro boete op

ACM legt Bever, Coolcat en 3 anderen 590.000 euro boete op

De Autoriteit Consument & Markt heeft vijf webwinkels beboet, omdat die de regels hebben overtreden rond de annulering van de aankoop door de klant. De klanten werden daarbij te weinig geïnformeerd over hun rechten.

590.000 euro

De webwinkels die een boete moeten betalen zijn Bever, Coolcat, Kiesdejuistesportbh, Hipvoordeheb en Shoebaloo. In totaal moeten ze een bedrag neertellen van 590.000 euro. De grootste boete is voor Coolcat, dat 220.000 euro moet afdragen.

 

“Webwinkels moeten de rechten van consumenten respecteren als zij binnen de bedenktijd van hun aankoop afzien. Doen zij dat niet, dan overtreden zij de basisregels voor webwinkels. Dat is slecht voor het vertrouwen van consumenten online. Maar het is ook slecht voor webwinkels die zich wel aan de regels houden. Daarom treden wij hiertegen op”, aldus Henk Don, bestuurslid van de ACM.

 

Bovendien betaalden Bever en Coolcat ook niet altijd de bezorgkosten terug. Bij het annuleren van een aankoop hebben klanten recht op het volledige aankoopbedrag, inclusief bezorgkosten. Bovendien mag er enkel terugbetaald worden in de vorm van een tegoedbon indien de klant daar zijn expliciete goedkeuring voor heeft gegeven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Te weinig overheidsmaatregelen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabrieken Rana Plaza in Bangladesh neemt België weinig dwingende maatregelen om producenten tot duurzamere productie te verplichten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de KULeuven.

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.