Adidas beperkt schade dankzij e-commerce

Foto: Shutterstock.com

Door een sterke onlinegroei kon Adidas het omzetverlies in het derde kwartaal beperken tot 7%. Wisselkoerseffecten wogen daarbij zwaar op de resultaten. Voor het vierde kwartaal blijft het bedrijf erg voorzichtig.

 

Minder klanten

De omzet in het derde kwartaal daalde bij constante wisselkoersen met 3% tot 5,96 miljard euro. Want hoewel het grootste deel van de winkels open bleef, kwamen er beduidend minder bezoekers over de vloer. Op valutaneutrale basis verloor Adidas 2,5% en zag zustermerk Reebok de opbrengsten terugvallen met 7,2%. In absolute cijfers bedroeg het omzetverlies respectievelijk 6,7% en 12,3%.

 

Reebok blijft het in verhouding dus veel slechter doen dan Adidas. Vorige maand circuleerden er al geruchten dat Reebok verkocht zou worden, maar tot op heden heeft de Duitse sportkledingreus zich van elk commentaar daarover onthouden. Adidas nam Reebok in 2005 over, maar is er nooit in geslaagd om het merk weer volledig op de rails te krijgen.

 

E-commerce boomt

Een meevaller in het derde kwartaal was dan weer de onlineverkoop: de e-commerce groeide met liefst 51% in de voorbije drie maanden.

 

Aangezien het coronavirus zich de laatste weken weer sterk verspreidt en er in diverse landen alweer een (semi)-lockdown van kracht is, blijft Adidas erg voorzichtig voor de rest van het jaar. Het bedrijf verwacht in het vierde kwartaal dan ook opnieuw een lichte omzetdaling. De operationele winst zou moeten landen tussen 100 en 200 miljoen euro.