Adidas gaat op grote schaal schoenen printen | RetailDetail

Adidas gaat op grote schaal schoenen printen

Adidas gaat op grote schaal schoenen printen
Adidas

Het Duitse sportmerk Adidas wil in de nabije toekomst meer gebruik gaan maken van 3D-printers om onderdelen van schoenen te produceren. Zo wil het sneller inspelen op nieuwe trends en meer gepersonaliseerde producten op de markt brengen.

Samenwerking met startup Carbon

Dat heeft het merk laten weten bij de lancering van een nieuwe schoen die een 3D-geprinte zool heeft. Die schoen moet later dit jaar op grote schaal beschikbaar worden. Daarnaast wil Adidas zijn klanten meer mogelijkheden geven om hun schoenen te personaliseren.

 

Momenteel kunnen klanten online hun de look van hun schoenen al gedeeltelijk aanpassen, maar door gebruik te maken van 3D-printers kan dat nog extremer. Zo wordt het mogelijk om op kleine schaal bepaalde schoenen te produceren en kunnen er zelfs zolen gemaakt worden die aangepast zijn aan de individuele klant.

 

Om die plannen tot een goed einde te brengen, heeft Adidas een samenwerking afgesloten met de Amerikaanse startup Carbon. “Dit is een mijlpaal voor ons als een bedrijf en voor heel de industrie”, zegt Gerd Mainz, hoofd van technologische innovatie bij Adidas. “We hebben een aantal grenzen weten doorbreken.”

 

100.000 paar schoenen

Mainz overdrijft op dat vlak niet helemaal, want ook Nike, Under Armour en New Balance experimenteren al een tijdje met 3D-printers, maar dan wel op kleine schaal. Zo maken ze producten voor gesponsorde atleten of collecties waarvan slechts een handvol stuks verkocht worden.

 

Adidas hoopt nu dit jaar nog 5.000 paar te verkopen van de nieuwe Futurecraft 4D en volgend jaar moeten dat er zelfs 100.000 worden. Momenteel duurt het printen van een zool voor de schoen nog anderhalf uur, maar Carbon zou dat binnenkort weten terug te dringen naar amper 20 minuten.

 

In een latere fase wil Adidas de voeten van klanten in de winkels opmeten, om zo schoenen te maken die volledig aangepast zijn aan de klant, maar het wil eerst de huidige technologie op punt zetten voor het de volgende stap neemt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.