Adidas gaat op grote schaal schoenen printen | RetailDetail

Adidas gaat op grote schaal schoenen printen

Adidas gaat op grote schaal schoenen printen
Adidas

Het Duitse sportmerk Adidas wil in de nabije toekomst meer gebruik gaan maken van 3D-printers om onderdelen van schoenen te produceren. Zo wil het sneller inspelen op nieuwe trends en meer gepersonaliseerde producten op de markt brengen.

Samenwerking met startup Carbon

Dat heeft het merk laten weten bij de lancering van een nieuwe schoen die een 3D-geprinte zool heeft. Die schoen moet later dit jaar op grote schaal beschikbaar worden. Daarnaast wil Adidas zijn klanten meer mogelijkheden geven om hun schoenen te personaliseren.

 

Momenteel kunnen klanten online hun de look van hun schoenen al gedeeltelijk aanpassen, maar door gebruik te maken van 3D-printers kan dat nog extremer. Zo wordt het mogelijk om op kleine schaal bepaalde schoenen te produceren en kunnen er zelfs zolen gemaakt worden die aangepast zijn aan de individuele klant.

 

Om die plannen tot een goed einde te brengen, heeft Adidas een samenwerking afgesloten met de Amerikaanse startup Carbon. “Dit is een mijlpaal voor ons als een bedrijf en voor heel de industrie”, zegt Gerd Mainz, hoofd van technologische innovatie bij Adidas. “We hebben een aantal grenzen weten doorbreken.”

 

100.000 paar schoenen

Mainz overdrijft op dat vlak niet helemaal, want ook Nike, Under Armour en New Balance experimenteren al een tijdje met 3D-printers, maar dan wel op kleine schaal. Zo maken ze producten voor gesponsorde atleten of collecties waarvan slechts een handvol stuks verkocht worden.

 

Adidas hoopt nu dit jaar nog 5.000 paar te verkopen van de nieuwe Futurecraft 4D en volgend jaar moeten dat er zelfs 100.000 worden. Momenteel duurt het printen van een zool voor de schoen nog anderhalf uur, maar Carbon zou dat binnenkort weten terug te dringen naar amper 20 minuten.

 

In een latere fase wil Adidas de voeten van klanten in de winkels opmeten, om zo schoenen te maken die volledig aangepast zijn aan de klant, maar het wil eerst de huidige technologie op punt zetten voor het de volgende stap neemt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.