Adidas op recordkoers

Adidas op recordkoers

De sportzomer van 2016 ‑ met het pas voorbije EK Voetbal en de Olympische Spelen die vrijdag starten ‑ zorgt voor prima omzet- en winstcijfers bij de Duitse sportgigant Adidas. Afscheidnemend topman Herbert Hainer gewaagt zelfs van een recordjaar.

 

Nettowinst verdubbeld

Adidas zag zijn nettowinst in het voorbije kwartaal (tot juli) afklokken op 291 miljoen euro, dat is net geen verdubbeling van het resultaat een jaar eerder. Al zit daar wel een eenmalige financiële meevaller bij: de Britse voetbalclub Chelsea kocht namelijk zijn contract met Adidas vroegtijdig af om in zee te gaan met aartsrivaal Nike.

 

Ook de omzet steeg met twee cijfers: +13% tot 4,4 miljard euro. De sterkste groei kwam op naam van China (+30%), gevolgd door West-Europa (+29%). Maar ook in Noord-Amerika ‑ toch de thuisbasis van Nike ‑ ging de omzet er ruim een kwart op vooruit (+26%). Adidas snoept er naar eigen zeggen almaar meer marktaandeel af van zijn eeuwige concurrent.

 

Op naar miljard euro winst?

Vorige week had Adidas zijn prognoses al voor de vierde keer dit jaar verhoogd. Afscheidnemend topman Herbert Hainer liet toen al verstaan dat Adidas over heel 2016 mikte op een winst van 975 miljoen tot 1 miljard euro en bevestigde vandaag dat de groep op koers ligt om dit jaar alle records te breken.

 

Die knalprestaties hebben ook hun weerslag op de beurs. De koers van het Adidas-aandeel steeg dit jaar al zo’n 65%, meteen het beste resultaat van de elite-aandelen op de beurs van Frankfurt. Tot groot jolijt van de beleggers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Vzw Terre wil snel naar vijf Factory Shops

01/12/2017

De vzw Terre heeft deze week in Anderlecht een tweede Brusselse Factory Shop geopend, waar ze tweedehands kleding verkoopt die hzet verzamelt via containers over het hele land. De vzw wil nu snel uitbreiden in de hoofdstad.

Back to top