Agent Provocateur in handen eigenaar Sports Direct | RetailDetail

Agent Provocateur in handen eigenaar Sports Direct

Agent Provocateur in handen eigenaar Sports Direct

Het Britse lingeriemerk Agent Provocateur is overgenomen door Four Marketing, de investeringsmaatschappij van de controversiële ondernemer Mike Ashley. Hij is de oprichter van sportwinkelketen Sports Direct en de eigenaar van de Engelse tweedeklasser Newcastle.

Boekhoudschandaal

Mike Ashley zou voor de overname een geschat bedrag van 27,5 miljoen pond (32 miljoen euro) neertellen en doet zo beter dan investeringsmaatschappij Lion Capital, dat ook interesse had in het lingeriemerk. De vorige eigenaar, investeringsmaatschappij 3i, kocht Agent Provocateur in 2007 nog voor een bedrag van 60 miljoen pond (toen zowat 90 miljoen euro).

 

Het lingeriemerk vertoeft echter al een tijdje in financiële moeilijkheden en raakte eind vorig jaar ook nog eens betrokken bij een boekhoudschandaal, waardoor voorzitter Chris Woodhouse moest opstappen. Daarom besloot 3i een reorganisatie door te voeren en Agent Provocateur in de etalage te zetten.

 

De overname gebeurt in de vorm van een "prepackregeling", waarbij een doorstart in één dag wordt geregeld om de continuïteit en de werkgelegenheid te waarborgen, en de negatieve publiciteit tot een minimum te herleiden. Daarbij worden vaak enkel de levensvatbare onderdelen voortgezet. Prepacks hebben ook al heel wat kritiek te verduren gekregen, omdat bedrijven zo eenvoudig hun schulden kunnen afschudden.

 

Kritiek van oprichter

Joe Corré, zoon van ontwerpster Vivianne Westwood en medeoprichter van Agent Provocateur, is ondertussen niet te spreken over de overname door Ashley. Hij noemt de overname ‘belachelijk’ en hij zegt dat Ashley en 3i heel wat rechtszaken zullen mogen verwachten naar aanleiding van de deal.

 

“De prepackregeling tussen 3i en Mike Ashley is een schande voor de Britse zakenwereld”, zegt hij aan de Britse krant The Guardian. “Als deze belachelijke deal doorgaat, dan zal de reputatie van 3i aan flarden liggen. Ik denk niet dat ze hier ook van zullen herstellen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.