Amazon en Forever 21 azen op American Apparel

Amazon en Forever 21 azen op American Apparel

Volgens bronnen dicht bij de zaak zouden zowel Amazon als Forever 21 interesse hebben in een overname van het failliete American Apparel. Ze zullen dan wel moeten afrekenen met enkele andere kapers op de kust.

Onzekere toekomst werknemers

Naast Amazon en Forever 21 hebben immers ook Next Level Apparel en de Authentic Brands Group hun oog laten vallen op American Apparel. De deadline voor het maken van een bod werd door de curatoren op vrijdag gelegd. Momenteel ligt er al een bod van 63 miljoen euro op tafel van het Canadese Gildan Activewear. Dat belooft bovendien om een deel van de productie van American Apparel in Californië te houden, waar ongeveer 3.500 werknemers aan de slag zijn.

 

Als American Apparel wordt overgenomen door het Koreaanse Forever 21, dan is de kans klein dat er jobs overleven in de Verenigde Staten. Die keten staat immers bekend omwille van zijn lage prijzen, die het mee te danken heeft aan productie in lageloonlanden. Eén van de redenen voor het faillissement van American Apparel waren net de hoge loonkosten in Californië.

 

Voor Amazon zou een overname dan weer een forse stap voorwaarts zijn in de uitbouw van de eigen modeverkoop. Momenteel verkoopt de online retailer al heel wat kledij van eigen merken, maar wel enkel online. Een eigen keten zou van Amazon een grote speler kunnen maken in de modebranche.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

23/01/2018

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Back to top