Amazon zit Zalando op de hielen | RetailDetail

Amazon zit Zalando op de hielen

Amazon zit Zalando op de hielen

De Duitse online retailers Otto en Zalando zijn momenteel de grootste online modeverkopers in West-Europa, met een marktaandeel van 6,2% en 6,1%, maar het snel groeiende Amazon legt hen met momenteel 5,7% het vuur aan de schenen.

Otto nog steeds de grootste

Vijf jaar geleden kon Otto echter nog uitpakken met een marktaandeel van 10%, een terugval die natuurlijk te wijten is aan de opmars van Zalando en Amazon. Die laatste heeft nochtans niet al te groot uitgepakt om klanten te winnen in een markt die goed is voor jaarlijks 42 miljard euro. Het is wel steevast blijven investeren in Europa en heeft het voordeel dat het een volledig pakket kan aanbieden aan zijn klanten, met ook de mogelijkheid om voeding te bestellen en streamingdiensten zoals Prime Video.

 

Bovendien kan Amazon nog heel wat markten veroveren in de nabije toekomst: het is nog maar in enkele Europese markten een grote speler, terwijl Zalando al actief is in 15 landen, zij het dan enkel met mode. Om de concurrentie met Amazon aan te gaan, is Zalando zich steeds meer aan het ontwikkelen als een verkoopplatform in plaats van een zuivere retailer. Ongeveer tien procent van de aangesloten merken bij Zalando zijn momenteel partnerverkopers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.