Antwerpse Primark wordt flagshipstore voor België | RetailDetail

Antwerpse Primark wordt flagshipstore voor België

Antwerpse Primark wordt flagshipstore voor België
Shutterstock

Op 30 april opent de Ierse modeketen Primark een vestiging op de Meir in Antwerpen. Die nieuwe winkel zal een stuk groter zijn dan andere Belgische filialen en moet een vlaggenschip worden voor de keten in België.

 

Grotere winkel, groter assortiment

Primark is momenteel al te vinden in Brussel, Hasselt en Gent, maar de Antwerpse winkel moet een volgende stap betekenen voor de discountketen. “De Antwerpse winkel zal veel groter zijn en een groter assortiment hebben. We zitten hier dan ook op een toplocatie. De winkel in Brussel is bijvoorbeeld maar 1.600 m² groot. De winkel in Antwerpen wordt 6.000 m² groot”, zegt Gerry Butler, bij Primark verantwoordelijke voor de Benelux, aan GVA.

 

Dat grotere assortiment bevat onder andere kinder- en babykleding, maar ook keukengerei, beddengoed, huidverzorgingsproducten en make-up. De winkel zal ook een aantal duurdere producten aanbieden.

 

Voor de winkel moest Primark ook op zoek naar 550 werknemers, waarvan er 120 voltijds aan de slag zullen gaan. Die vacatures werden op acht dagen ingevuld. “De gemiddelde leeftijd van ons personeel in Antwerpen zal 25 à 35 jaar zijn. We vragen niet per se ervaring in de sector, maar wel de bereidheid om te werken en een interesse in mode”, zegt Belgisch personeelsdirecteur Anne-Marie De Block. Daarnaast kunnen er in Antwerpen ook ongeveer 25 mensen van 50 jaar en ouder aan de slag. Die moeten het jonge personeel mee begeleiden.

 

Geen hoofddoeken

Dat personeel moet zich in de winkels zo neutraal mogelijk opstellen en dus zijn bijvoorbeeld hoofddoeken verboden. Kennis van het Nederlands is dan weer minder belangrijk: "Per Belgische winkel stellen we gemiddeld mensen van 25 verschillende afkomsten te werk”, zegt De Block. “Als die mensen vooral rekken moeten aanvullen of de inkomsten moeten tellen, is het al goed als ze Engels kunnen. Voor werknemers die in de winkel in contact komen met klanten, is een beperkte kennis van het Nederlands voldoende. Werknemers moeten wel een papier ondertekenen waarop ze beloven om hun kennis van het Nederlands binnen het jaar grondig te verbeteren.”

 

De Block weerlegt ook de kritiek die Primark steevast moet slikken rond de goedkope prijzen, die volgens critici ethisch niet verantwoord zijn. “Ik denk dat de meerderheid van onze critici nog nooit in een Primark-winkel is geweest. Onze prijzen zijn zo laag omdat we onze producten in grote hoeveelheden aankopen. Dan krijgen we korting bij onze leveranciers. Een flesje cola kost in een tankstation ook meer dan in een supermarkt.”

 

Kosten besparen

Daarnaast geeft het bedrijf geen geld uit aan marketing en wordt er zorgvuldig omgesprongen met andere kosten. “Als wij reizen voor het werk, doen wij dat zo goedkoop mogelijk. We vliegen met Ryanair. Als we een lange treinreis moeten maken, boeken we het ticket lang op voorhand zodat het goedkoper is. Zo besparen we op de kosten en kunnen we onze klanten lage prijzen aanbieden.”

 

De Block voegt er nog aan toe dat Primark bij de productie geen gebruik maakt van kinderarbeid en dat de textielarbeiders minstens het minimumloon betaald krijgen. ”We doen bij elk van onze fabrieken regelmatig en onaangekondigd controles. Als een fabriek niet meer aan onze vereisten voldoet, krijgt die een waarschuwing. Als de problemen blijven aanhouden, zetten we de samenwerking stop.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.