Azië bezorgt luxesector flinke kopbrekens

Azië bezorgt luxesector flinke kopbrekens

Verschillende luxebedrijven hebben het tegenwoordig moeilijk om positieve resultaten neer te zetten, ondanks een verbeterende economische situatie in zowel Europa als de Verenigde Staten. Azië blijkt de oorzaak van de financiële tegenwind.

Prada kiest voor minder winkelopeningen

Het grootste slachtoffer is Prada, dat het voorbije boekjaar een winstdaling van 28 procent liet optekenen. De nettowinst van de groep kwam uit op 451 miljoen euro, waarmee de prognoses van de analisten niet gehaald werden. De totale omzet daalde dan weer met 1 procent naar 3,55 miljard euro.

 

Prada liet eerder al optekenen dat een dalende verkoop in China verantwoordelijk zou zijn voor een omzetdaling van 1 procent. Om de resultaten terug de hoogte in te krijgen, gaat het bedrijf een deel van zijn productieprocessen herbekijken en zullen er minder winkels openen dit jaar. Vorig jaar waren dat er 54, maar voor 2015 wordt er gemikt op slechts 30 openingen.

 

Tragere groei in Azië

Prada is echter niet het enige bedrijf dat het moeilijk heeft: ook bij Kering was er slechts een minimale omzetgroei van 1,1 procent het voorbije boekjaar. De meeste merken van de groep deden het nog naar behoren, maar Gucci zag zijn omzet met 1,1 procent dalen naar 3,5 miljard euro. Kering hoopt Gucci dan ook op het juiste spoor te krijgen door het een modernere identiteit te geven.

 

Ook bij de al even Franse luxegroep LVMH is de groei vertraagd ten opzichte van de voorbije jaren, toen de omzet met meer dan tien procent groeide. De voorbije twee jaar werd dat tempo echter niet volgehouden: in 2014 halveerde de omzetgroei tot 6 procent.

 

De grootste oorzaak voor die tragere groei in de luxesector is de tegenvallende verkoop in Azië: daar zijn luxeproducten in heel wat minder populair geworden vanwege verschillende corruptiezaken. Bedrijven die de focus te hard op Azië legden, zoals Prada, betalen daar nu de prijs voor.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Back to top