Azië bezorgt luxesector flinke kopbrekens | RetailDetail

Azië bezorgt luxesector flinke kopbrekens

Azië bezorgt luxesector flinke kopbrekens

Verschillende luxebedrijven hebben het tegenwoordig moeilijk om positieve resultaten neer te zetten, ondanks een verbeterende economische situatie in zowel Europa als de Verenigde Staten. Azië blijkt de oorzaak van de financiële tegenwind.

Prada kiest voor minder winkelopeningen

Het grootste slachtoffer is Prada, dat het voorbije boekjaar een winstdaling van 28 procent liet optekenen. De nettowinst van de groep kwam uit op 451 miljoen euro, waarmee de prognoses van de analisten niet gehaald werden. De totale omzet daalde dan weer met 1 procent naar 3,55 miljard euro.

 

Prada liet eerder al optekenen dat een dalende verkoop in China verantwoordelijk zou zijn voor een omzetdaling van 1 procent. Om de resultaten terug de hoogte in te krijgen, gaat het bedrijf een deel van zijn productieprocessen herbekijken en zullen er minder winkels openen dit jaar. Vorig jaar waren dat er 54, maar voor 2015 wordt er gemikt op slechts 30 openingen.

 

Tragere groei in Azië

Prada is echter niet het enige bedrijf dat het moeilijk heeft: ook bij Kering was er slechts een minimale omzetgroei van 1,1 procent het voorbije boekjaar. De meeste merken van de groep deden het nog naar behoren, maar Gucci zag zijn omzet met 1,1 procent dalen naar 3,5 miljard euro. Kering hoopt Gucci dan ook op het juiste spoor te krijgen door het een modernere identiteit te geven.

 

Ook bij de al even Franse luxegroep LVMH is de groei vertraagd ten opzichte van de voorbije jaren, toen de omzet met meer dan tien procent groeide. De voorbije twee jaar werd dat tempo echter niet volgehouden: in 2014 halveerde de omzetgroei tot 6 procent.

 

De grootste oorzaak voor die tragere groei in de luxesector is de tegenvallende verkoop in Azië: daar zijn luxeproducten in heel wat minder populair geworden vanwege verschillende corruptiezaken. Bedrijven die de focus te hard op Azië legden, zoals Prada, betalen daar nu de prijs voor.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webboetiek CarréCouture zoekt doorstart na faillissement

28/05/2018

De Belgische luxewebshop CarréCouture is na amper een jaar failliet. De familie Van Gansewinkel, bekend van het afvalbedrijf en mede-eigenaar, gaat toch voor een doorstart.

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.