Azië bezorgt luxesector flinke kopbrekens | RetailDetail

Azië bezorgt luxesector flinke kopbrekens

Azië bezorgt luxesector flinke kopbrekens

Verschillende luxebedrijven hebben het tegenwoordig moeilijk om positieve resultaten neer te zetten, ondanks een verbeterende economische situatie in zowel Europa als de Verenigde Staten. Azië blijkt de oorzaak van de financiële tegenwind.

Prada kiest voor minder winkelopeningen

Het grootste slachtoffer is Prada, dat het voorbije boekjaar een winstdaling van 28 procent liet optekenen. De nettowinst van de groep kwam uit op 451 miljoen euro, waarmee de prognoses van de analisten niet gehaald werden. De totale omzet daalde dan weer met 1 procent naar 3,55 miljard euro.

 

Prada liet eerder al optekenen dat een dalende verkoop in China verantwoordelijk zou zijn voor een omzetdaling van 1 procent. Om de resultaten terug de hoogte in te krijgen, gaat het bedrijf een deel van zijn productieprocessen herbekijken en zullen er minder winkels openen dit jaar. Vorig jaar waren dat er 54, maar voor 2015 wordt er gemikt op slechts 30 openingen.

 

Tragere groei in Azië

Prada is echter niet het enige bedrijf dat het moeilijk heeft: ook bij Kering was er slechts een minimale omzetgroei van 1,1 procent het voorbije boekjaar. De meeste merken van de groep deden het nog naar behoren, maar Gucci zag zijn omzet met 1,1 procent dalen naar 3,5 miljard euro. Kering hoopt Gucci dan ook op het juiste spoor te krijgen door het een modernere identiteit te geven.

 

Ook bij de al even Franse luxegroep LVMH is de groei vertraagd ten opzichte van de voorbije jaren, toen de omzet met meer dan tien procent groeide. De voorbije twee jaar werd dat tempo echter niet volgehouden: in 2014 halveerde de omzetgroei tot 6 procent.

 

De grootste oorzaak voor die tragere groei in de luxesector is de tegenvallende verkoop in Azië: daar zijn luxeproducten in heel wat minder populair geworden vanwege verschillende corruptiezaken. Bedrijven die de focus te hard op Azië legden, zoals Prada, betalen daar nu de prijs voor.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.