Azië bezorgt luxesector flinke kopbrekens

Azië bezorgt luxesector flinke kopbrekens

Verschillende luxebedrijven hebben het tegenwoordig moeilijk om positieve resultaten neer te zetten, ondanks een verbeterende economische situatie in zowel Europa als de Verenigde Staten. Azië blijkt de oorzaak van de financiële tegenwind.

Prada kiest voor minder winkelopeningen

Het grootste slachtoffer is Prada, dat het voorbije boekjaar een winstdaling van 28 procent liet optekenen. De nettowinst van de groep kwam uit op 451 miljoen euro, waarmee de prognoses van de analisten niet gehaald werden. De totale omzet daalde dan weer met 1 procent naar 3,55 miljard euro.

 

Prada liet eerder al optekenen dat een dalende verkoop in China verantwoordelijk zou zijn voor een omzetdaling van 1 procent. Om de resultaten terug de hoogte in te krijgen, gaat het bedrijf een deel van zijn productieprocessen herbekijken en zullen er minder winkels openen dit jaar. Vorig jaar waren dat er 54, maar voor 2015 wordt er gemikt op slechts 30 openingen.

 

Tragere groei in Azië

Prada is echter niet het enige bedrijf dat het moeilijk heeft: ook bij Kering was er slechts een minimale omzetgroei van 1,1 procent het voorbije boekjaar. De meeste merken van de groep deden het nog naar behoren, maar Gucci zag zijn omzet met 1,1 procent dalen naar 3,5 miljard euro. Kering hoopt Gucci dan ook op het juiste spoor te krijgen door het een modernere identiteit te geven.

 

Ook bij de al even Franse luxegroep LVMH is de groei vertraagd ten opzichte van de voorbije jaren, toen de omzet met meer dan tien procent groeide. De voorbije twee jaar werd dat tempo echter niet volgehouden: in 2014 halveerde de omzetgroei tot 6 procent.

 

De grootste oorzaak voor die tragere groei in de luxesector is de tegenvallende verkoop in Azië: daar zijn luxeproducten in heel wat minder populair geworden vanwege verschillende corruptiezaken. Bedrijven die de focus te hard op Azië legden, zoals Prada, betalen daar nu de prijs voor.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top