Azië kost Prada helft van winst | RetailDetail

Azië kost Prada helft van winst

Azië kost Prada helft van winst

Een zwakke verkoop in Azië heeft een gat geslagen in de resultaten van de Italiaanse verkoper van luxegoederen Prada. Over het eerste kwartaal van het boekjaar 2015/2016 daalde de nettowinst van het concern met 44% tot 58,7 miljoen euro.

Chinezen houden Prada in houdgreep

Bij gelijkblijvende wisselkoersen zou Prada de omzet in Azië en Pacific tussen begin februari en eind april met 17% hebben zien dalen. “De voorbije maanden is de toestand in met name Macau en Hongkong er niet op verbeterd”, aldus het concern.

 

De terugval is het gevolg van de afkoeling van de economie, maar ook de de anti-corruptiemaatregelen in China spelen wellicht mee: het staat niet meer dat ambtenaren nog dure geschenken ontvangen om transacties te faciliteren.

 

Prada wil de crisis nu aanpakken door minder nieuwe winkels te openen dan aanvankelijk gepland. In plaats van een uitbreiding van het winkelpark van 603 verkooppunten met 30 eenheden, wordt nu op een nettogroei met 24 à 26 gemikt. Verder gaat Prada ook goedkopere lijnen van onder meer handtassen op de markt brengen.

 

Buiten Azië loopt het goed

Buiten de Aziatische markten deed Prada het wel goed. Bij constante wisselkoersen zou de omzet in Europa 10% hoger zijn uitgekomen dan in dezelfde periode van 2014. In Japan was er op dezelfde basis een toename van de verkopen met 6%, ook al was er in 2014 een positief effect van vooruitgeschoven aankopen door een geplande BTW-verhoging per 1 april. Op de Amerikaanse markt bedroeg de meerverkoop 16%, in het Midden-Oosten was er sprake van een toename met 13%.

 

Bovendien profiteerde Prada op dit vlak ook van de zwakte van de euro. Omgerekend naar de Europese eenheidsmunt steeg de totale omzet van het concern in het eerste kwartaal van het boekjaar dan ook met 6,5% tot 828,2 miljoen euro. Worden de wisselkoerseffecten weggestreept, dan zou er een terugval met 5,4% zijn geweest.

 

Financieel directeur Donatello Galli zegt een verbetering te verwachten in de tweede jaarhelft. Komt die er niet, dan volgen er wellicht uitdagende tijden, voegt hij weliswaar toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.