Azië kost Prada helft van winst

Azië kost Prada helft van winst

Een zwakke verkoop in Azië heeft een gat geslagen in de resultaten van de Italiaanse verkoper van luxegoederen Prada. Over het eerste kwartaal van het boekjaar 2015/2016 daalde de nettowinst van het concern met 44% tot 58,7 miljoen euro.

Chinezen houden Prada in houdgreep

Bij gelijkblijvende wisselkoersen zou Prada de omzet in Azië en Pacific tussen begin februari en eind april met 17% hebben zien dalen. “De voorbije maanden is de toestand in met name Macau en Hongkong er niet op verbeterd”, aldus het concern.

 

De terugval is het gevolg van de afkoeling van de economie, maar ook de de anti-corruptiemaatregelen in China spelen wellicht mee: het staat niet meer dat ambtenaren nog dure geschenken ontvangen om transacties te faciliteren.

 

Prada wil de crisis nu aanpakken door minder nieuwe winkels te openen dan aanvankelijk gepland. In plaats van een uitbreiding van het winkelpark van 603 verkooppunten met 30 eenheden, wordt nu op een nettogroei met 24 à 26 gemikt. Verder gaat Prada ook goedkopere lijnen van onder meer handtassen op de markt brengen.

 

Buiten Azië loopt het goed

Buiten de Aziatische markten deed Prada het wel goed. Bij constante wisselkoersen zou de omzet in Europa 10% hoger zijn uitgekomen dan in dezelfde periode van 2014. In Japan was er op dezelfde basis een toename van de verkopen met 6%, ook al was er in 2014 een positief effect van vooruitgeschoven aankopen door een geplande BTW-verhoging per 1 april. Op de Amerikaanse markt bedroeg de meerverkoop 16%, in het Midden-Oosten was er sprake van een toename met 13%.

 

Bovendien profiteerde Prada op dit vlak ook van de zwakte van de euro. Omgerekend naar de Europese eenheidsmunt steeg de totale omzet van het concern in het eerste kwartaal van het boekjaar dan ook met 6,5% tot 828,2 miljoen euro. Worden de wisselkoerseffecten weggestreept, dan zou er een terugval met 5,4% zijn geweest.

 

Financieel directeur Donatello Galli zegt een verbetering te verwachten in de tweede jaarhelft. Komt die er niet, dan volgen er wellicht uitdagende tijden, voegt hij weliswaar toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top