Azië kost Prada helft van winst

Azië kost Prada helft van winst

Een zwakke verkoop in Azië heeft een gat geslagen in de resultaten van de Italiaanse verkoper van luxegoederen Prada. Over het eerste kwartaal van het boekjaar 2015/2016 daalde de nettowinst van het concern met 44% tot 58,7 miljoen euro.

Chinezen houden Prada in houdgreep

Bij gelijkblijvende wisselkoersen zou Prada de omzet in Azië en Pacific tussen begin februari en eind april met 17% hebben zien dalen. “De voorbije maanden is de toestand in met name Macau en Hongkong er niet op verbeterd”, aldus het concern.

 

De terugval is het gevolg van de afkoeling van de economie, maar ook de de anti-corruptiemaatregelen in China spelen wellicht mee: het staat niet meer dat ambtenaren nog dure geschenken ontvangen om transacties te faciliteren.

 

Prada wil de crisis nu aanpakken door minder nieuwe winkels te openen dan aanvankelijk gepland. In plaats van een uitbreiding van het winkelpark van 603 verkooppunten met 30 eenheden, wordt nu op een nettogroei met 24 à 26 gemikt. Verder gaat Prada ook goedkopere lijnen van onder meer handtassen op de markt brengen.

 

Buiten Azië loopt het goed

Buiten de Aziatische markten deed Prada het wel goed. Bij constante wisselkoersen zou de omzet in Europa 10% hoger zijn uitgekomen dan in dezelfde periode van 2014. In Japan was er op dezelfde basis een toename van de verkopen met 6%, ook al was er in 2014 een positief effect van vooruitgeschoven aankopen door een geplande BTW-verhoging per 1 april. Op de Amerikaanse markt bedroeg de meerverkoop 16%, in het Midden-Oosten was er sprake van een toename met 13%.

 

Bovendien profiteerde Prada op dit vlak ook van de zwakte van de euro. Omgerekend naar de Europese eenheidsmunt steeg de totale omzet van het concern in het eerste kwartaal van het boekjaar dan ook met 6,5% tot 828,2 miljoen euro. Worden de wisselkoerseffecten weggestreept, dan zou er een terugval met 5,4% zijn geweest.

 

Financieel directeur Donatello Galli zegt een verbetering te verwachten in de tweede jaarhelft. Komt die er niet, dan volgen er wellicht uitdagende tijden, voegt hij weliswaar toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top