Azië ligt Burberry zwaar op de maag

Azië ligt Burberry zwaar op de maag

De Britse modegroep Burberry blijft last ondervinden van tegenvallende verkopen in Azië. Vooral in China, waar het bedrijf een derde van zijn omzet realiseert, loopt het moeilijk.

Europa en Amerika’s compenseren Azië

Burberry realiseerde in de eerste zes maanden van zijn boekjaar 2015/2016 een omzet van 1,079 miljard pond, omgerekend net geen anderhalf miljard euro. Dat is licht beter dan de 1,065 miljard pond uit dezelfde periode van het voorgaande boekjaar. De verbetering kwam vooral op rekening van de verkopen in de Amerika’s, waar de omzet van 270 naar 286 miljoen pond (385 miljoen euro) steeg.

 

In Azië was er daarentegen een daling van 385 naar 377 miljoen pond (500 miljoen euro). Vooral de terugval van de economische groei in China deed de verkopen geen goed: sinds in de strijd tegen corruptie het schenken luxegoederen aan ambtenaren aan banden is gelegd, heeft het concern er bovendien een deel van zijn doelgroep verloren.

 

Voorts merkte het dat heel wat Chinezen liever hun aankopen in Europa deden, waar ze konden profiteren van een goedkope euro. In de regio "Europa, het Midden-Oosten en India" liep de verkoop dan ook weer wat vlotter, met een toename van 410 naar 416 miljoen pond (560 miljoen euro).

 

Voor de tweede helft van het boekjaar verwacht Burberry een ééncijferige groei van de verkopen op vergelijkbare basis. Daarnaast wil het bedrijf zich concentreren op kostenbeheersing: onder meer de reisuitgaven en de marketingbudgetten zullen in het oog worden gehouden. Zo zou de vergelijkbare brutowinst voor het boekjaar 2015/2016, dat eind maart afsluit, moeten uitkomen op zowat 445 miljoen pond (600 miljoen euro), licht onder de 456 miljoen pond van het vorige boekjaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top