BCBG Max Azria krimpt aantal fysieke boetieks in

BCBG Max Azria krimpt aantal fysieke boetieks in

BCBG Max Azria krimpt aantal fysieke boetieks in

BCBG Max Azria Group gaat reorganiseren onder druk van de almaar groeiende internetconcurrentie en een flinke schuldenlast. Hoeveel van de 570 winkels wereldwijd (waarvan drie in de Benelux) openblijven, is nog niet bekend.

Faillissement niet aan de orde

Het modehuis dat de Tunesische designer Max Azria in 1989 oprichtte en sterren als Kate Winslet, Victoria Beckham of nog Alicia Keys als klant heeft, staat voor een grote reorganisatie. De groep telt momenteel 570 winkels wereldwijd (waarvan 175 in de Verenigde Staten), en dat is niet langer houdbaar in een context van “groeiende concurrentie van het internet en veranderend koopgedrag van de consument”.

 

“Om te overleven moet het bedrijf ‑ net zoals vele andere in deze sector ‑ zijn activiteiten herbekijken om opnieuw competitief te worden in het huidige winkellandschap”, zegt woordvoerder Seth Lubove. “BCBG is een ontwerper en kledingmaker van wereldklasse en moet mits de nodige veranderingen in staat zijn opnieuw met het succes aan te knopen.”

 

Wat die ‘nodige veranderingen’ precies inhouden, is nog niet duidelijk. De groep bevestigt wel minder te focussen op fysieke boetieks (lees: er gaan winkels sluiten) en in plaats daarvan meer de nadruk te leggen op licentiedeals, e-commerce en verkoop via andere retailers. Ondanks de hoge schuldgraad is een "faillissement niet aan de orde", zo klinkt het nog. De voorbije maanden werden bij BCBG, dat in onze contreien winkels heeft in Antwerpen, Brussel en Luxemburg, wel al 123 banen geschrapt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.