BCBG Max Azria krimpt aantal fysieke boetieks in

BCBG Max Azria krimpt aantal fysieke boetieks in

BCBG Max Azria krimpt aantal fysieke boetieks in

BCBG Max Azria Group gaat reorganiseren onder druk van de almaar groeiende internetconcurrentie en een flinke schuldenlast. Hoeveel van de 570 winkels wereldwijd (waarvan drie in de Benelux) openblijven, is nog niet bekend.

Faillissement niet aan de orde

Het modehuis dat de Tunesische designer Max Azria in 1989 oprichtte en sterren als Kate Winslet, Victoria Beckham of nog Alicia Keys als klant heeft, staat voor een grote reorganisatie. De groep telt momenteel 570 winkels wereldwijd (waarvan 175 in de Verenigde Staten), en dat is niet langer houdbaar in een context van “groeiende concurrentie van het internet en veranderend koopgedrag van de consument”.

 

“Om te overleven moet het bedrijf ‑ net zoals vele andere in deze sector ‑ zijn activiteiten herbekijken om opnieuw competitief te worden in het huidige winkellandschap”, zegt woordvoerder Seth Lubove. “BCBG is een ontwerper en kledingmaker van wereldklasse en moet mits de nodige veranderingen in staat zijn opnieuw met het succes aan te knopen.”

 

Wat die ‘nodige veranderingen’ precies inhouden, is nog niet duidelijk. De groep bevestigt wel minder te focussen op fysieke boetieks (lees: er gaan winkels sluiten) en in plaats daarvan meer de nadruk te leggen op licentiedeals, e-commerce en verkoop via andere retailers. Ondanks de hoge schuldgraad is een "faillissement niet aan de orde", zo klinkt het nog. De voorbije maanden werden bij BCBG, dat in onze contreien winkels heeft in Antwerpen, Brussel en Luxemburg, wel al 123 banen geschrapt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.