Belgische jeans is ‘meest duurzame ter wereld’ | RetailDetail

Belgische jeans is ‘meest duurzame ter wereld’

Belgische jeans is ‘meest duurzame ter wereld’
HNST

De Antwerpse ondernemer Tom Duhoux komt op de proppen met een eigen denimlabel onder de naam HNST. Opvallend is dat het merk zich aanprijst als het meest duurzame jeansmerk ter wereld.

6.000 liter water per jeans bespaard

De collectie, die bestaat uit acht verschillende ontwerpen, werd in samenwerking met ontwerpster Ellen Robinson ontwikkeld en bij de productie wordt volledig gebruik gemaakt van een circulair model. Dat wil zeggen dat elke jeansbroek volledig bestaat uit gerecycleerde en afbreekbare stoffen.

 

Voor de jeansstof die door HNST wordt gebruikt, wordt 56 procent gerecycleerd denim samengebracht met 23 procent katoen en 21 procent Tencel, een restproduct van houtverwerking. Ook voor alle details, zoals de knopen, is gebruik gemaakt van gerecycleerd of afbreekbaar materiaal. De kleuring gebeurde tevens op een milieuvriendelijke manier en per jeansbroek wordt er maar liefst 6.000 liter water bespaard. Dat schrijft De Standaard.

 

De volledige collectie is momenteel te koop via de webshop van HNST en bestaat uit vier broeken voor vrouwen en drie broeken en een jeansjas voor mannen. Prijzen variëren van 135 tot 199 euro. Na gebruik kunnen de jeansbroeken terug ingeleverd worden bij HNST, die ze vervolgens opnieuw recycleert. In ruil krijgt de klant een korting van 15 euro op een volgende aankoop.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.