Belgische jeans is ‘meest duurzame ter wereld’ | RetailDetail

Belgische jeans is ‘meest duurzame ter wereld’

Belgische jeans is ‘meest duurzame ter wereld’
HNST

De Antwerpse ondernemer Tom Duhoux komt op de proppen met een eigen denimlabel onder de naam HNST. Opvallend is dat het merk zich aanprijst als het meest duurzame jeansmerk ter wereld.

6.000 liter water per jeans bespaard

De collectie, die bestaat uit acht verschillende ontwerpen, werd in samenwerking met ontwerpster Ellen Robinson ontwikkeld en bij de productie wordt volledig gebruik gemaakt van een circulair model. Dat wil zeggen dat elke jeansbroek volledig bestaat uit gerecycleerde en afbreekbare stoffen.

 

Voor de jeansstof die door HNST wordt gebruikt, wordt 56 procent gerecycleerd denim samengebracht met 23 procent katoen en 21 procent Tencel, een restproduct van houtverwerking. Ook voor alle details, zoals de knopen, is gebruik gemaakt van gerecycleerd of afbreekbaar materiaal. De kleuring gebeurde tevens op een milieuvriendelijke manier en per jeansbroek wordt er maar liefst 6.000 liter water bespaard. Dat schrijft De Standaard.

 

De volledige collectie is momenteel te koop via de webshop van HNST en bestaat uit vier broeken voor vrouwen en drie broeken en een jeansjas voor mannen. Prijzen variëren van 135 tot 199 euro. Na gebruik kunnen de jeansbroeken terug ingeleverd worden bij HNST, die ze vervolgens opnieuw recycleert. In ruil krijgt de klant een korting van 15 euro op een volgende aankoop.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Te weinig overheidsmaatregelen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabrieken Rana Plaza in Bangladesh neemt België weinig dwingende maatregelen om producenten tot duurzamere productie te verplichten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de KULeuven.

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.