Belgische kledingketens kennen moeilijke jaren

Belgische kledingketens kennen moeilijke jaren
Shutterstock

Heel wat kledingketens hebben er een zwak 2016 opzitten en ook in de eerste helft van 2017 worden de resultaten niet beter. Nochtans werd er dit jaar een stap voorwaarts verwacht na dat bijzonder zwakke 2016.

Slecht weer en laag consumentenvertrouwen

2016 was een zwart jaar voor de modesector in België, met de sluiting van de winkels van Charles Vögele en het faillissement van MS Mode België. Ook andere ketens stonden vorig jaar onder druk: JBC, LolaLiza en C&A moesten allemaal toezien hoe de omzet in België een terugval kende.

 

Die zwakke cijfers hadden heel wat verschillende oorzaken: zo was er zeer slecht weer, zowel in de zomer als in de winter, en ook de aanslagen van 22 maart hadden een bijzonder negatief effect. “Daardoor meden veel mensen winkel- en stadscentra”, zegt retailexpert Gino Van Ossel in De Tijd. “Bovendien was het consumentenvertrouwen ook voordien al erg laag.” Bij de modebedrijven klinkt daarnaast dat de consument meer geld uitgeeft aan andere zaken en minder aan mode. Ook dit jaar blijft de verwachte omzetstijging uit.

 

Opmars fast fashion

Enkel de goedkopere ketens als H&M, Zara en Primark zien hun omzet stijgen en moeten slechts een kleine winstdaling slikken. “Vaak worden buitenlandse ketens met de vinger gewezen als het slecht gaat met de kledingsector, maar dat is onterecht”, zegt Van Ossel. “Het echte probleem is dat het middensegment onder druk staat door de opkomst van H&M en co. Het Belgische JBC is daar het slachtoffer van, maar het Nederlandse C&A ook.” Een CEO van een keten uit het middensegment zegt dan ook dat de opmars van die fastfashionketens belangrijker is dan de opkomst van e-commerce.

 

Van Ossel stelt dat de winst van kledingketens onder druk zal blijven staan. Door de grote concurrentie moeten ze meer kortingen geven, terwijl ze ook nog moeten blijven investeren in e-commerce.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top