Belgische kledingketens kennen moeilijke jaren | RetailDetail

Belgische kledingketens kennen moeilijke jaren

Belgische kledingketens kennen moeilijke jaren
Shutterstock

Heel wat kledingketens hebben er een zwak 2016 opzitten en ook in de eerste helft van 2017 worden de resultaten niet beter. Nochtans werd er dit jaar een stap voorwaarts verwacht na dat bijzonder zwakke 2016.

Slecht weer en laag consumentenvertrouwen

2016 was een zwart jaar voor de modesector in België, met de sluiting van de winkels van Charles Vögele en het faillissement van MS Mode België. Ook andere ketens stonden vorig jaar onder druk: JBC, LolaLiza en C&A moesten allemaal toezien hoe de omzet in België een terugval kende.

 

Die zwakke cijfers hadden heel wat verschillende oorzaken: zo was er zeer slecht weer, zowel in de zomer als in de winter, en ook de aanslagen van 22 maart hadden een bijzonder negatief effect. “Daardoor meden veel mensen winkel- en stadscentra”, zegt retailexpert Gino Van Ossel in De Tijd. “Bovendien was het consumentenvertrouwen ook voordien al erg laag.” Bij de modebedrijven klinkt daarnaast dat de consument meer geld uitgeeft aan andere zaken en minder aan mode. Ook dit jaar blijft de verwachte omzetstijging uit.

 

Opmars fast fashion

Enkel de goedkopere ketens als H&M, Zara en Primark zien hun omzet stijgen en moeten slechts een kleine winstdaling slikken. “Vaak worden buitenlandse ketens met de vinger gewezen als het slecht gaat met de kledingsector, maar dat is onterecht”, zegt Van Ossel. “Het echte probleem is dat het middensegment onder druk staat door de opkomst van H&M en co. Het Belgische JBC is daar het slachtoffer van, maar het Nederlandse C&A ook.” Een CEO van een keten uit het middensegment zegt dan ook dat de opmars van die fastfashionketens belangrijker is dan de opkomst van e-commerce.

 

Van Ossel stelt dat de winst van kledingketens onder druk zal blijven staan. Door de grote concurrentie moeten ze meer kortingen geven, terwijl ze ook nog moeten blijven investeren in e-commerce.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.