Belgische kledingketens kennen moeilijke jaren | RetailDetail

Belgische kledingketens kennen moeilijke jaren

Belgische kledingketens kennen moeilijke jaren
Shutterstock

Heel wat kledingketens hebben er een zwak 2016 opzitten en ook in de eerste helft van 2017 worden de resultaten niet beter. Nochtans werd er dit jaar een stap voorwaarts verwacht na dat bijzonder zwakke 2016.

Slecht weer en laag consumentenvertrouwen

2016 was een zwart jaar voor de modesector in België, met de sluiting van de winkels van Charles Vögele en het faillissement van MS Mode België. Ook andere ketens stonden vorig jaar onder druk: JBC, LolaLiza en C&A moesten allemaal toezien hoe de omzet in België een terugval kende.

 

Die zwakke cijfers hadden heel wat verschillende oorzaken: zo was er zeer slecht weer, zowel in de zomer als in de winter, en ook de aanslagen van 22 maart hadden een bijzonder negatief effect. “Daardoor meden veel mensen winkel- en stadscentra”, zegt retailexpert Gino Van Ossel in De Tijd. “Bovendien was het consumentenvertrouwen ook voordien al erg laag.” Bij de modebedrijven klinkt daarnaast dat de consument meer geld uitgeeft aan andere zaken en minder aan mode. Ook dit jaar blijft de verwachte omzetstijging uit.

 

Opmars fast fashion

Enkel de goedkopere ketens als H&M, Zara en Primark zien hun omzet stijgen en moeten slechts een kleine winstdaling slikken. “Vaak worden buitenlandse ketens met de vinger gewezen als het slecht gaat met de kledingsector, maar dat is onterecht”, zegt Van Ossel. “Het echte probleem is dat het middensegment onder druk staat door de opkomst van H&M en co. Het Belgische JBC is daar het slachtoffer van, maar het Nederlandse C&A ook.” Een CEO van een keten uit het middensegment zegt dan ook dat de opmars van die fastfashionketens belangrijker is dan de opkomst van e-commerce.

 

Van Ossel stelt dat de winst van kledingketens onder druk zal blijven staan. Door de grote concurrentie moeten ze meer kortingen geven, terwijl ze ook nog moeten blijven investeren in e-commerce.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).