Belgische kledingketens kennen moeilijke jaren

Belgische kledingketens kennen moeilijke jaren
Shutterstock

Heel wat kledingketens hebben er een zwak 2016 opzitten en ook in de eerste helft van 2017 worden de resultaten niet beter. Nochtans werd er dit jaar een stap voorwaarts verwacht na dat bijzonder zwakke 2016.

Slecht weer en laag consumentenvertrouwen

2016 was een zwart jaar voor de modesector in België, met de sluiting van de winkels van Charles Vögele en het faillissement van MS Mode België. Ook andere ketens stonden vorig jaar onder druk: JBC, LolaLiza en C&A moesten allemaal toezien hoe de omzet in België een terugval kende.

 

Die zwakke cijfers hadden heel wat verschillende oorzaken: zo was er zeer slecht weer, zowel in de zomer als in de winter, en ook de aanslagen van 22 maart hadden een bijzonder negatief effect. “Daardoor meden veel mensen winkel- en stadscentra”, zegt retailexpert Gino Van Ossel in De Tijd. “Bovendien was het consumentenvertrouwen ook voordien al erg laag.” Bij de modebedrijven klinkt daarnaast dat de consument meer geld uitgeeft aan andere zaken en minder aan mode. Ook dit jaar blijft de verwachte omzetstijging uit.

 

Opmars fast fashion

Enkel de goedkopere ketens als H&M, Zara en Primark zien hun omzet stijgen en moeten slechts een kleine winstdaling slikken. “Vaak worden buitenlandse ketens met de vinger gewezen als het slecht gaat met de kledingsector, maar dat is onterecht”, zegt Van Ossel. “Het echte probleem is dat het middensegment onder druk staat door de opkomst van H&M en co. Het Belgische JBC is daar het slachtoffer van, maar het Nederlandse C&A ook.” Een CEO van een keten uit het middensegment zegt dan ook dat de opmars van die fastfashionketens belangrijker is dan de opkomst van e-commerce.

 

Van Ossel stelt dat de winst van kledingketens onder druk zal blijven staan. Door de grote concurrentie moeten ze meer kortingen geven, terwijl ze ook nog moeten blijven investeren in e-commerce.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Back to top