Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog | RetailDetail

Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog

Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog
Shutterstock.com

Er is leven na de ‘Zes van Antwerpen’: België blijft zijn internationale faam hoog houden op modevlak. Na Antwerpen krijgt ook Brusselse mode een stevige reputatie, die de overheid maar al te graag mee ondersteunt.

Breed gedragen steun voor Belgische mode

Het ‘Made in Belgium’-label staat wereldwijd voor hoge kwaliteit en Belgische mode wordt internationaal bestudeerd als voorbeeld, schrijft vakblad Fashion Netwerk. Zeker de laatste jaren heeft België op de internationale markt naam weten te maken als modespil van Europa. Naast de bekende Antwerpse modeschool begint ook Brussel zich op te werpen als een waardige modepool: een trend die de overheid graag steunt, ziet modeconsultant Philippe Pourhashemi. Het succes van de ‘Ik koop Belgisch’-campagnes toont, volgens Fashion Network, bovendien aan dat de trots op Belgische mode ook door de bevolking breed wordt gedragen.

 

Overheidssteun is voor de sector een duidelijke stimulans, meent Pourhashemi. Zo zijn modescholen La Cambre en de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten lokaal gesubsidieerd, maar niettemin wereldwijd bekend. Ook regionale platformen als MAD, Flanders DC en Flanders Fashion Institute ondersteunen modeontwerpers door Belgisch talent op internationale beurzen te promoten, congressen te organiseren en beurzen uit te delen.

 

Volgens Pourhashemi staan Belgische ontwerpers voor een alternatieve en inventieve stijl, ook wel omdat ze minder middelen ter beschikking hebben dat de grote Franse en Italiaanse modehuizen. Hierdoor moeten Belgische designers creatiever zijn, wat onder meer tot radicale visies en theatrale catwalk-shows zoals bij Walter van Beirendonck en Olivier Theyskens heeft geleid.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.