Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog | RetailDetail

Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog

Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog
Shutterstock.com

Er is leven na de ‘Zes van Antwerpen’: België blijft zijn internationale faam hoog houden op modevlak. Na Antwerpen krijgt ook Brusselse mode een stevige reputatie, die de overheid maar al te graag mee ondersteunt.

Breed gedragen steun voor Belgische mode

Het ‘Made in Belgium’-label staat wereldwijd voor hoge kwaliteit en Belgische mode wordt internationaal bestudeerd als voorbeeld, schrijft vakblad Fashion Netwerk. Zeker de laatste jaren heeft België op de internationale markt naam weten te maken als modespil van Europa. Naast de bekende Antwerpse modeschool begint ook Brussel zich op te werpen als een waardige modepool: een trend die de overheid graag steunt, ziet modeconsultant Philippe Pourhashemi. Het succes van de ‘Ik koop Belgisch’-campagnes toont, volgens Fashion Network, bovendien aan dat de trots op Belgische mode ook door de bevolking breed wordt gedragen.

 

Overheidssteun is voor de sector een duidelijke stimulans, meent Pourhashemi. Zo zijn modescholen La Cambre en de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten lokaal gesubsidieerd, maar niettemin wereldwijd bekend. Ook regionale platformen als MAD, Flanders DC en Flanders Fashion Institute ondersteunen modeontwerpers door Belgisch talent op internationale beurzen te promoten, congressen te organiseren en beurzen uit te delen.

 

Volgens Pourhashemi staan Belgische ontwerpers voor een alternatieve en inventieve stijl, ook wel omdat ze minder middelen ter beschikking hebben dat de grote Franse en Italiaanse modehuizen. Hierdoor moeten Belgische designers creatiever zijn, wat onder meer tot radicale visies en theatrale catwalk-shows zoals bij Walter van Beirendonck en Olivier Theyskens heeft geleid.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.