Birkenstock trekt zich terug van Amazon na problemen met namaak

Birkenstock trekt zich terug van Amazon na problemen met namaak

Schoenenmerk Birkenstock heeft besloten om geen producten meer te verkopen op Amazon, omdat het vindt dat er te veel namaak wordt verkocht op het Amerikaanse platform.

Toevloed Chinese verkopers

Daarnaast zal Birkenstock niet langer toestaan dat derde partijen producten van het merk bij Amazon verkopen. “De marktplaats van Amazon, die werkt als een open markt, creëert een omgeving waarin we te maken krijgen met inacceptabele handelspraktijken, waarvan we vinden dat die ons merk in gevaar brengen”, schrijft CEO David Kahan aan enkele duizenden retailpartners. “Deze activiteit intern en in samenwerking met Amazon aanpakken is onmogelijk gebleken.”

 

Birkenstock is één van de vele merken die te maken hebben met de groei van namaak op Amazon, zeker na de sterke opstoot van Chinese verkopers op de webshop. Birkenstock zal zijn klanten nu waarschuwen dat alle producten van het merk die voortaan te vinden zijn op Amazon niet te vertrouwen zijn en mogelijk namaak zijn. Het zal bovendien ook retailpartners die niet voor 1 januari 2017 stoppen met de verkoop via Amazon, op een 'gepaste manier' aanpakken.

 

“Door deze beslissing te nemen laten we de marktplaats van Amazon over aan namaak, valse leveranciers en ongeautoriseerde verkopers, waarmee we geen relatie hebben”, besluit Kahan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 vierkante meter op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren z’n grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Back to top