Björn Borg moet met de billen bloot | RetailDetail

Björn Borg moet met de billen bloot

Björn Borg moet met de billen bloot

Het Zweedse ondergoed- en lifestylemerk Björn Borg heeft een moeilijk eerste halfjaar achter de rug: zowel de verkoop van ondergoed - nog altijd zijn core business - als die van de licentieproducten viel terug. Werk aan de winkel voor kersvers CEO Henrik Bunge dus.

"Moeilijk tweede kwartaal"

"Tijdens het tweede kwartaal waren de marktomstandigheden voor onszelf en onze distributeurs moeilijk, vooral in onze grotere afzetmarkten", zegt Henrik Bunge, die sinds 1 augustus het tij moet keren bij Björn Borg. De nieuwbakken CEO verwijst onder meer naar "kleinere aankopen van zowel de zomercollectie als de huidige herfst/wintercollectie voor ondergoed en sportkledij."

 

Zo viel de verkoop van ondergoed - met 59% van de omzet nog altijd veruit het belangrijkste segment van de groep - het voorbije halfjaar met 12% terug. Een soortgelijke daling was er voor de sportkledij, terwijl ook de verkoop van brillen en parfums achteruitging. Enkel de verkoop van tassen en schoenen bleef status quo. Alles samen viel de verkoop onder licentie zo'n 8% terug.

 

Alle gamma's samengeteld verkocht het label in het tweede kwartaal voor zo'n 250 miljoen Zweedse kroon (27 miljoen euro), een daling met 9% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. De halfjaaromzet klokte af op 632 miljoen kroon (70 miljoen euro), 11% lager op jaarbasis. Schaars lichtpuntje: "E-commerce, dat een sterke groei neerzette in het tweede kwartaal", al geeft de nieuwe CEO geen aparte cijfers.

 

België vooruit, Nederland achteruit

Björn Borg-producten zijn te koop in 30 landen, maar Nederland en thuisland Zweden zijn de twee belangrijkste markten voor de groep. Onze Noorderburen zijn goed voor 28% van de halfjaaromzet, een daling met 2% tegenover vorig jaar. Zweden staat op twee met 24% aandeel in de omzet, ook al -2%. In ons land gaat Björn Borg er dan weer op vooruit: de omzet ging 5% hoger, waardoor België op drie staat met 12% van de omzet. Dan volgen Denemarken en Noorwegen met 9% en Finland met 8% van de omzet.

 

Behalve in merkenboetieks verkoopt het concern zijn gamma in 38 monobrandstores (waarvan 17 in eigen beheer). Vorig jaar telde Björn Borg nog 57 van dergelijke monobrandstores, maar dat was vóór de grote reorganisatie bij de Nederlandse verdeler Dutch Brand Management.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.