Björn Borg moet met de billen bloot | RetailDetail

Björn Borg moet met de billen bloot

Björn Borg moet met de billen bloot

Het Zweedse ondergoed- en lifestylemerk Björn Borg heeft een moeilijk eerste halfjaar achter de rug: zowel de verkoop van ondergoed - nog altijd zijn core business - als die van de licentieproducten viel terug. Werk aan de winkel voor kersvers CEO Henrik Bunge dus.

"Moeilijk tweede kwartaal"

"Tijdens het tweede kwartaal waren de marktomstandigheden voor onszelf en onze distributeurs moeilijk, vooral in onze grotere afzetmarkten", zegt Henrik Bunge, die sinds 1 augustus het tij moet keren bij Björn Borg. De nieuwbakken CEO verwijst onder meer naar "kleinere aankopen van zowel de zomercollectie als de huidige herfst/wintercollectie voor ondergoed en sportkledij."

 

Zo viel de verkoop van ondergoed - met 59% van de omzet nog altijd veruit het belangrijkste segment van de groep - het voorbije halfjaar met 12% terug. Een soortgelijke daling was er voor de sportkledij, terwijl ook de verkoop van brillen en parfums achteruitging. Enkel de verkoop van tassen en schoenen bleef status quo. Alles samen viel de verkoop onder licentie zo'n 8% terug.

 

Alle gamma's samengeteld verkocht het label in het tweede kwartaal voor zo'n 250 miljoen Zweedse kroon (27 miljoen euro), een daling met 9% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. De halfjaaromzet klokte af op 632 miljoen kroon (70 miljoen euro), 11% lager op jaarbasis. Schaars lichtpuntje: "E-commerce, dat een sterke groei neerzette in het tweede kwartaal", al geeft de nieuwe CEO geen aparte cijfers.

 

België vooruit, Nederland achteruit

Björn Borg-producten zijn te koop in 30 landen, maar Nederland en thuisland Zweden zijn de twee belangrijkste markten voor de groep. Onze Noorderburen zijn goed voor 28% van de halfjaaromzet, een daling met 2% tegenover vorig jaar. Zweden staat op twee met 24% aandeel in de omzet, ook al -2%. In ons land gaat Björn Borg er dan weer op vooruit: de omzet ging 5% hoger, waardoor België op drie staat met 12% van de omzet. Dan volgen Denemarken en Noorwegen met 9% en Finland met 8% van de omzet.

 

Behalve in merkenboetieks verkoopt het concern zijn gamma in 38 monobrandstores (waarvan 17 in eigen beheer). Vorig jaar telde Björn Borg nog 57 van dergelijke monobrandstores, maar dat was vóór de grote reorganisatie bij de Nederlandse verdeler Dutch Brand Management.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.