Björn Borg moet met de billen bloot

Björn Borg moet met de billen bloot

Het Zweedse ondergoed- en lifestylemerk Björn Borg heeft een moeilijk eerste halfjaar achter de rug: zowel de verkoop van ondergoed - nog altijd zijn core business - als die van de licentieproducten viel terug. Werk aan de winkel voor kersvers CEO Henrik Bunge dus.

"Moeilijk tweede kwartaal"

"Tijdens het tweede kwartaal waren de marktomstandigheden voor onszelf en onze distributeurs moeilijk, vooral in onze grotere afzetmarkten", zegt Henrik Bunge, die sinds 1 augustus het tij moet keren bij Björn Borg. De nieuwbakken CEO verwijst onder meer naar "kleinere aankopen van zowel de zomercollectie als de huidige herfst/wintercollectie voor ondergoed en sportkledij."

 

Zo viel de verkoop van ondergoed - met 59% van de omzet nog altijd veruit het belangrijkste segment van de groep - het voorbije halfjaar met 12% terug. Een soortgelijke daling was er voor de sportkledij, terwijl ook de verkoop van brillen en parfums achteruitging. Enkel de verkoop van tassen en schoenen bleef status quo. Alles samen viel de verkoop onder licentie zo'n 8% terug.

 

Alle gamma's samengeteld verkocht het label in het tweede kwartaal voor zo'n 250 miljoen Zweedse kroon (27 miljoen euro), een daling met 9% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. De halfjaaromzet klokte af op 632 miljoen kroon (70 miljoen euro), 11% lager op jaarbasis. Schaars lichtpuntje: "E-commerce, dat een sterke groei neerzette in het tweede kwartaal", al geeft de nieuwe CEO geen aparte cijfers.

 

België vooruit, Nederland achteruit

Björn Borg-producten zijn te koop in 30 landen, maar Nederland en thuisland Zweden zijn de twee belangrijkste markten voor de groep. Onze Noorderburen zijn goed voor 28% van de halfjaaromzet, een daling met 2% tegenover vorig jaar. Zweden staat op twee met 24% aandeel in de omzet, ook al -2%. In ons land gaat Björn Borg er dan weer op vooruit: de omzet ging 5% hoger, waardoor België op drie staat met 12% van de omzet. Dan volgen Denemarken en Noorwegen met 9% en Finland met 8% van de omzet.

 

Behalve in merkenboetieks verkoopt het concern zijn gamma in 38 monobrandstores (waarvan 17 in eigen beheer). Vorig jaar telde Björn Borg nog 57 van dergelijke monobrandstores, maar dat was vóór de grote reorganisatie bij de Nederlandse verdeler Dutch Brand Management.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top