Björn Borg trappelt ter plaatse | RetailDetail

Björn Borg trappelt ter plaatse

Björn Borg trappelt ter plaatse

De Zweedse ondergoedmaker Björn Borg heeft in zijn derde kwartaal 2% meer omzet geboekt, maar wist dankzij zware kostencontrole en een licht hogere marge zijn winst toch met de helft op te trekken. Wel hebben de eigen winkels het knap lastig.

Onder de eigen verwachtingen gebleven

Het Zweedse textielconcern - negen bedrijven onder één en dezelfde paraplu - heeft naar eigen zeggen een "aanvaardbaar" derde kwartaal achter de rug, al geeft CEO Henrik Bunge grif toe dat de verkoop "niet zo goed was als we gehoopt hadden". De groep sloot het kwartaal af met een omzet van 163,7 miljoen Zweedse kroon (17,7 miljoen euro): een groei met 2% die de groep dankt aan gunstige wisselkoersen, want onderliggend bleef de verkoop zo goed als gelijk.

 

De winst ging er dan weer wel met 55% op vooruit tot 24 miljoen kroon (ca. 2,6 miljoen euro), dankzij "strikte kostencontrole, de stopzetting van de Chinese activiteiten en een iets hogere winstmarge". Die laatste bedroeg 52,4%, tegenover 51,8% een jaar geleden.

 

Eigen retailpoot onder druk

In zijn toelichting had de CEO het over een "verdere verslechtering van de merkverkoop en een negatieve trend in de Zweedse winkels die de groep in eigen beheer runt". Bunge kondigde meteen ook aan dat "de retailorganisatie wordt geherstructureerd als gevolg van de lage winstgevendheid en omzetgroei sinds 2010".

 

Dat Björn Borg de schade alsnog wist te beperken, is te danken aan "meer bestellingen voor de eindejaarscollectie bij de groothandelsverkoop, een mooie groei in e-commerce en de aanhoudende groei in Finland en Engeland", zo besloot de CEO.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Waste2Wear tovert 2 miljoen plastic flessen om tot kleding

07/08/2018

Textielbedrijf Waste2Wear zal eind dit jaar een herfst- en wintercollectie lanceren samen met zes grote modemerken. Die kleding zal volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen afkomstig van de oceanen en vuilnisbelten.