Björn Borg trappelt ter plaatse

Björn Borg trappelt ter plaatse

De Zweedse ondergoedmaker Björn Borg heeft in zijn derde kwartaal 2% meer omzet geboekt, maar wist dankzij zware kostencontrole en een licht hogere marge zijn winst toch met de helft op te trekken. Wel hebben de eigen winkels het knap lastig.

Onder de eigen verwachtingen gebleven

Het Zweedse textielconcern - negen bedrijven onder één en dezelfde paraplu - heeft naar eigen zeggen een "aanvaardbaar" derde kwartaal achter de rug, al geeft CEO Henrik Bunge grif toe dat de verkoop "niet zo goed was als we gehoopt hadden". De groep sloot het kwartaal af met een omzet van 163,7 miljoen Zweedse kroon (17,7 miljoen euro): een groei met 2% die de groep dankt aan gunstige wisselkoersen, want onderliggend bleef de verkoop zo goed als gelijk.

 

De winst ging er dan weer wel met 55% op vooruit tot 24 miljoen kroon (ca. 2,6 miljoen euro), dankzij "strikte kostencontrole, de stopzetting van de Chinese activiteiten en een iets hogere winstmarge". Die laatste bedroeg 52,4%, tegenover 51,8% een jaar geleden.

 

Eigen retailpoot onder druk

In zijn toelichting had de CEO het over een "verdere verslechtering van de merkverkoop en een negatieve trend in de Zweedse winkels die de groep in eigen beheer runt". Bunge kondigde meteen ook aan dat "de retailorganisatie wordt geherstructureerd als gevolg van de lage winstgevendheid en omzetgroei sinds 2010".

 

Dat Björn Borg de schade alsnog wist te beperken, is te danken aan "meer bestellingen voor de eindejaarscollectie bij de groothandelsverkoop, een mooie groei in e-commerce en de aanhoudende groei in Finland en Engeland", zo besloot de CEO.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top