Björn Borg trappelt ter plaatse

Björn Borg trappelt ter plaatse

De Zweedse ondergoedmaker Björn Borg heeft in zijn derde kwartaal 2% meer omzet geboekt, maar wist dankzij zware kostencontrole en een licht hogere marge zijn winst toch met de helft op te trekken. Wel hebben de eigen winkels het knap lastig.

Onder de eigen verwachtingen gebleven

Het Zweedse textielconcern - negen bedrijven onder één en dezelfde paraplu - heeft naar eigen zeggen een "aanvaardbaar" derde kwartaal achter de rug, al geeft CEO Henrik Bunge grif toe dat de verkoop "niet zo goed was als we gehoopt hadden". De groep sloot het kwartaal af met een omzet van 163,7 miljoen Zweedse kroon (17,7 miljoen euro): een groei met 2% die de groep dankt aan gunstige wisselkoersen, want onderliggend bleef de verkoop zo goed als gelijk.

 

De winst ging er dan weer wel met 55% op vooruit tot 24 miljoen kroon (ca. 2,6 miljoen euro), dankzij "strikte kostencontrole, de stopzetting van de Chinese activiteiten en een iets hogere winstmarge". Die laatste bedroeg 52,4%, tegenover 51,8% een jaar geleden.

 

Eigen retailpoot onder druk

In zijn toelichting had de CEO het over een "verdere verslechtering van de merkverkoop en een negatieve trend in de Zweedse winkels die de groep in eigen beheer runt". Bunge kondigde meteen ook aan dat "de retailorganisatie wordt geherstructureerd als gevolg van de lage winstgevendheid en omzetgroei sinds 2010".

 

Dat Björn Borg de schade alsnog wist te beperken, is te danken aan "meer bestellingen voor de eindejaarscollectie bij de groothandelsverkoop, een mooie groei in e-commerce en de aanhoudende groei in Finland en Engeland", zo besloot de CEO.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top