Blackstone doet outdoormerk Jack Wolfskin van de hand | RetailDetail

Blackstone doet outdoormerk Jack Wolfskin van de hand

Blackstone doet outdoormerk Jack Wolfskin van de hand
Shutterstock

Private-equitybedrijf Blackstone heeft zijn outdoormerk Jack Wolfskin van de hand gedaan. Het Duitse merk wordt overgedragen aan een groep schuldeisers, die in ruil een deel van het verschuldigde bedrag laten vallen.

Grote schulden door internationale expansie

Dankzij de deal wordt 255 miljoen euro afgeschreven op de schuld van Jack Wolfskin, waardoor die daalt van 365 miljoen euro naar 110 miljoen euro. Daarnaast wordt er ook 25 miljoen euro in het bedrijf geïnvesteerd, om het meer liquide middelen te verschaffen. De drie grootste aandeelhouders na de overname zijn Bain Capital Credit, HIG/Bayside Capital en CQS, die samen meer dan de helft van Jack Wolfskin in handen hebben. 

 

“Door het versterken van onze liquiditeit en het sterk terugdringen van onze passiva en interestuitgaven heeft het bedrijf nu een stevige basis en het nodige kapitaal om de activiteiten verder uit te breiden”, zegt CEO Melody Harris-Jensbach.

 

Onder leiding van Blackstone werd bij Jack Wolfskin zwaar ingezet op internationale uitbreiding, waardoor de schulden al snel opliepen. De resultaten op onder andere de Chinese markt bleven echter onder de verwachtingen. Voor het lopende boekjaar gaat Jack Wolfskin wel nog uit van een winst voor belastingen van 30 miljoen euro.

 

Blackstone heeft bij een flink aantal bedrijven wat in de pap te brokken. Zo investeerde het onder andere al in het modemerk Versace en het schoenenmerk Crocs. Daarnaast is het ook eigenaar van de Stadsfeestzaal in Antwerpen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Hans Anders rondt kaap van 200 miljoen euro omzet

12/04/2018

De Nederlandse brillenketen Hans Anders heeft zijn omzet vorig jaar met 6% opgeschroefd tot 203,7 miljoen euro. De optiekketen kondigt tegelijk aan zich terug te trekken uit de Franse markt.