Blackstone doet outdoormerk Jack Wolfskin van de hand | RetailDetail

Blackstone doet outdoormerk Jack Wolfskin van de hand

Blackstone doet outdoormerk Jack Wolfskin van de hand
Shutterstock

Private-equitybedrijf Blackstone heeft zijn outdoormerk Jack Wolfskin van de hand gedaan. Het Duitse merk wordt overgedragen aan een groep schuldeisers, die in ruil een deel van het verschuldigde bedrag laten vallen.

Grote schulden door internationale expansie

Dankzij de deal wordt 255 miljoen euro afgeschreven op de schuld van Jack Wolfskin, waardoor die daalt van 365 miljoen euro naar 110 miljoen euro. Daarnaast wordt er ook 25 miljoen euro in het bedrijf geïnvesteerd, om het meer liquide middelen te verschaffen. De drie grootste aandeelhouders na de overname zijn Bain Capital Credit, HIG/Bayside Capital en CQS, die samen meer dan de helft van Jack Wolfskin in handen hebben. 

 

“Door het versterken van onze liquiditeit en het sterk terugdringen van onze passiva en interestuitgaven heeft het bedrijf nu een stevige basis en het nodige kapitaal om de activiteiten verder uit te breiden”, zegt CEO Melody Harris-Jensbach.

 

Onder leiding van Blackstone werd bij Jack Wolfskin zwaar ingezet op internationale uitbreiding, waardoor de schulden al snel opliepen. De resultaten op onder andere de Chinese markt bleven echter onder de verwachtingen. Voor het lopende boekjaar gaat Jack Wolfskin wel nog uit van een winst voor belastingen van 30 miljoen euro.

 

Blackstone heeft bij een flink aantal bedrijven wat in de pap te brokken. Zo investeerde het onder andere al in het modemerk Versace en het schoenenmerk Crocs. Daarnaast is het ook eigenaar van de Stadsfeestzaal in Antwerpen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Back to top