Blackstone doet outdoormerk Jack Wolfskin van de hand

Blackstone doet outdoormerk Jack Wolfskin van de hand
Shutterstock

Private-equitybedrijf Blackstone heeft zijn outdoormerk Jack Wolfskin van de hand gedaan. Het Duitse merk wordt overgedragen aan een groep schuldeisers, die in ruil een deel van het verschuldigde bedrag laten vallen.

Grote schulden door internationale expansie

Dankzij de deal wordt 255 miljoen euro afgeschreven op de schuld van Jack Wolfskin, waardoor die daalt van 365 miljoen euro naar 110 miljoen euro. Daarnaast wordt er ook 25 miljoen euro in het bedrijf geïnvesteerd, om het meer liquide middelen te verschaffen. De drie grootste aandeelhouders na de overname zijn Bain Capital Credit, HIG/Bayside Capital en CQS, die samen meer dan de helft van Jack Wolfskin in handen hebben. 

 

“Door het versterken van onze liquiditeit en het sterk terugdringen van onze passiva en interestuitgaven heeft het bedrijf nu een stevige basis en het nodige kapitaal om de activiteiten verder uit te breiden”, zegt CEO Melody Harris-Jensbach.

 

Onder leiding van Blackstone werd bij Jack Wolfskin zwaar ingezet op internationale uitbreiding, waardoor de schulden al snel opliepen. De resultaten op onder andere de Chinese markt bleven echter onder de verwachtingen. Voor het lopende boekjaar gaat Jack Wolfskin wel nog uit van een winst voor belastingen van 30 miljoen euro.

 

Blackstone heeft bij een flink aantal bedrijven wat in de pap te brokken. Zo investeerde het onder andere al in het modemerk Versace en het schoenenmerk Crocs. Daarnaast is het ook eigenaar van de Stadsfeestzaal in Antwerpen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top