Blackstone doet outdoormerk Jack Wolfskin van de hand | RetailDetail

Blackstone doet outdoormerk Jack Wolfskin van de hand

Blackstone doet outdoormerk Jack Wolfskin van de hand
Shutterstock

Private-equitybedrijf Blackstone heeft zijn outdoormerk Jack Wolfskin van de hand gedaan. Het Duitse merk wordt overgedragen aan een groep schuldeisers, die in ruil een deel van het verschuldigde bedrag laten vallen.

Grote schulden door internationale expansie

Dankzij de deal wordt 255 miljoen euro afgeschreven op de schuld van Jack Wolfskin, waardoor die daalt van 365 miljoen euro naar 110 miljoen euro. Daarnaast wordt er ook 25 miljoen euro in het bedrijf geïnvesteerd, om het meer liquide middelen te verschaffen. De drie grootste aandeelhouders na de overname zijn Bain Capital Credit, HIG/Bayside Capital en CQS, die samen meer dan de helft van Jack Wolfskin in handen hebben. 

 

“Door het versterken van onze liquiditeit en het sterk terugdringen van onze passiva en interestuitgaven heeft het bedrijf nu een stevige basis en het nodige kapitaal om de activiteiten verder uit te breiden”, zegt CEO Melody Harris-Jensbach.

 

Onder leiding van Blackstone werd bij Jack Wolfskin zwaar ingezet op internationale uitbreiding, waardoor de schulden al snel opliepen. De resultaten op onder andere de Chinese markt bleven echter onder de verwachtingen. Voor het lopende boekjaar gaat Jack Wolfskin wel nog uit van een winst voor belastingen van 30 miljoen euro.

 

Blackstone heeft bij een flink aantal bedrijven wat in de pap te brokken. Zo investeerde het onder andere al in het modemerk Versace en het schoenenmerk Crocs. Daarnaast is het ook eigenaar van de Stadsfeestzaal in Antwerpen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.