Blanke klant beter behandeld in Vlaamse modewinkels | RetailDetail

Blanke klant beter behandeld in Vlaamse modewinkels

Blanke klant beter behandeld in Vlaamse modewinkels
Shutterstock

Uit de masterproef van een studente sociologie blijkt dat blanke klanten een betere behandeling krijgen in Vlaamse en Brusselse modewinkels dan klanten van vreemde origine. Vooral bij mannen is er een groot verschil.

Hogere prijzen: minder discriminatie

Bij het onderzoek organiseerde studente Dounia Bourabain 602 praktijktests bij 301 kledingwinkels in Antwerpen, Brussel, Leuven en Mechelen. Telkens werd er een klant de winkel ingestuurd, die de verkoopster om een kledingstuk in een andere maat moest vragen. Een halfuur later werd er dan een controlepersoon gestuurd, die exact hetzelfde moest doen. Daaruit bleek dat bezoekers van een vreemde origine vaak anders behandeld worden dan de blanke medemens. Vooral bij mannen van Maghrebijnse origine was het verschil opvallend, schrijft De Standaard.

 

In een vijfde van de gevallen werden zij nauwlettend in de gaten gehouden en wanneer ze om hulp vroegen, bleef de verkoopster in bijna een kwart van de gevallen waar ze was. Bij autochtone mannen volgde de verkoopster de klant tot aan het rek, om daarna naar de juiste maat te gaan zoeken in de voorraadkamer. Ook bij vrouwen was er een verschil, maar dat was minder afgetekend.

 

Daarnaast is het opvallend dat er meer wordt gediscrimineerd in winkels met een lagere prijsklasse: hoe hoger de prijsklasse, hoe minder discriminatie.

 

Mode Unie ziet geen nut in extra opleiding

“Mijn onderzoek toont zwart op wit aan hoe vergaand gender en etniciteit het denken van mensen bepalen”, zegt Bourabain over de resultaten. Ze hoopt nu dat de sector meer gaat inzetten op preventie en sensibilisering, maar daar lijkt sectororganisatie Mode Unie niet meteen voor gewonnen. “Voor ons is het evident dat een winkelbediende elke klant op dezelfde manier moet behandelen, en dus organiseren we geen opleidingen die specifiek over allochtone klanten gaan”, aldus Chiel Sterckx van Mode Unie.

 

Nochtans zou dat geen slecht idee zijn, want volgens etnomarketingbureau Tiqah gaat mond-aan-mondreclame in de allochtone gemeenschap veel sneller en heeft het ook meer invloed. “Veel bedrijven onderschatten de sociale cohesie van de allochtone gemeenschap”, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.