Blanke klant beter behandeld in Vlaamse modewinkels

Blanke klant beter behandeld in Vlaamse modewinkels
Shutterstock

Uit de masterproef van een studente sociologie blijkt dat blanke klanten een betere behandeling krijgen in Vlaamse en Brusselse modewinkels dan klanten van vreemde origine. Vooral bij mannen is er een groot verschil.

Hogere prijzen: minder discriminatie

Bij het onderzoek organiseerde studente Dounia Bourabain 602 praktijktests bij 301 kledingwinkels in Antwerpen, Brussel, Leuven en Mechelen. Telkens werd er een klant de winkel ingestuurd, die de verkoopster om een kledingstuk in een andere maat moest vragen. Een halfuur later werd er dan een controlepersoon gestuurd, die exact hetzelfde moest doen. Daaruit bleek dat bezoekers van een vreemde origine vaak anders behandeld worden dan de blanke medemens. Vooral bij mannen van Maghrebijnse origine was het verschil opvallend, schrijft De Standaard.

 

In een vijfde van de gevallen werden zij nauwlettend in de gaten gehouden en wanneer ze om hulp vroegen, bleef de verkoopster in bijna een kwart van de gevallen waar ze was. Bij autochtone mannen volgde de verkoopster de klant tot aan het rek, om daarna naar de juiste maat te gaan zoeken in de voorraadkamer. Ook bij vrouwen was er een verschil, maar dat was minder afgetekend.

 

Daarnaast is het opvallend dat er meer wordt gediscrimineerd in winkels met een lagere prijsklasse: hoe hoger de prijsklasse, hoe minder discriminatie.

 

Mode Unie ziet geen nut in extra opleiding

“Mijn onderzoek toont zwart op wit aan hoe vergaand gender en etniciteit het denken van mensen bepalen”, zegt Bourabain over de resultaten. Ze hoopt nu dat de sector meer gaat inzetten op preventie en sensibilisering, maar daar lijkt sectororganisatie Mode Unie niet meteen voor gewonnen. “Voor ons is het evident dat een winkelbediende elke klant op dezelfde manier moet behandelen, en dus organiseren we geen opleidingen die specifiek over allochtone klanten gaan”, aldus Chiel Sterckx van Mode Unie.

 

Nochtans zou dat geen slecht idee zijn, want volgens etnomarketingbureau Tiqah gaat mond-aan-mondreclame in de allochtone gemeenschap veel sneller en heeft het ook meer invloed. “Veel bedrijven onderschatten de sociale cohesie van de allochtone gemeenschap”, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top