Brantano is gered

Brantano is gered

Drie ervaren retailpersoonlijkheden zetten hun sterke schouders onder Brantano, die meegesleurd werd in de val van Macintosh Retail Group: Rens van de Schoor (Miss Etam), Dieter Penninckx (FNG) en Wouter Torfs (Schoenen Torfs). 

 

Doorstart in nieuwe constructie

Schoenretailer Brantano wordt ondergebracht in een nieuwe vennootschap, een zogenaamde SPV (Special Purpose Vehicle of Specifieke Projectvennootschap) geleid door de Nederlander Rens van de Schoor van R&S Retail Group, de eigenaar van Miss Etam. Ook Dieter Penninckx en de holding van de familie Torfs ondersteunen de SPV. De bedoeling is om Brantano als volwaardige, op zichzelf staande entiteit een doorstart te bezorgen, maar een nadere samenwerking of integratie van de retailactiviteiten wordt in de toekomst niet uitgesloten.


FNG Group blijft evenwel buiten de constructie. “Het dossier kwam te vroeg voor het bedrijf”, verklaart Dieter Penninckx. “Er is een principeakkoord over een combinatie met Etam, dat nu door Bank Degroof verder wordt uitgewerkt. Binnenkort zullen onze aandeelhouders zich daarover kunnen uitspreken. Schoenen liggen buiten de comfortzone van FNG. Bovendien moest het allemaal heel snel gaan. Daarom heeft de board beslist om deze opportuniteit voorbij te laten gaan. Ik doe dit dus in eigen naam. Als binnen zes tot twaalf maanden blijkt dat het kind gezond en wel is, dan blijven alle opties tot verdere combinaties open.”


Bij Torfs is het de familieholding die participeert. “Tussen Kerst en Nieuwjaar hebben we de familie samengeroepen. Het verhaal dat werd gebracht, klonk erg overtuigend. Dit soort overnames zit helemaal niet in onze cultuur. Maar hoe vaak krijg je de kans om te participeren in je grootste concullega?”

 

Drie paar sterke schouders 

Goed twee weken, meer tijd hadden de betrokkenen niet nodig om deze verrassende overname te finaliseren. Daaruit spreekt een groot onderling vertrouwen tussen de drie zakenpartners. Dieter Penninckx en Rens van de Schoor waren zoals bekend al een tijd in gesprek met het oog op een toenadering tussen FNG en R&S Retail toen het doek viel over Macintosh Retail Group. 


Van de Schoor, een voormalig bankier en ook de man die Coltex Retail Group herstructureerde, kreeg de kans om het dossier in te kijken en een bod te doen. Dieter Penninckx, die als onafhankelijk bestuurder zetelt in de raad van bestuur van Schoenen Torfs, toonde zich geïnteresseerd maar wilde er wel een expert in schoenen bij. “Zonder Wouter had ik dit niet gedaan”, klinkt het. 


“Rens kent iets van herstructureren, Dieter van fusies en overnames, en de familie Torfs van schoenen. Dat zijn drie sterke competenties die samen komen.”, meent Wouter Torfs. “Ik vind dat een ongelofelijke opportuniteit om uit te leren. Iets wat voordien voor mij ondoenbaar zou zijn, geeft mij nu heel veel goesting. Dit is een avontuur!” 
De rolverdeling lijkt duidelijk: “Samen gaan we een mooi verhaal schrijven.”

 

“Brantano weer levensvatbaar maken”

De gesprekspartners geloven dat er plaats is voor verschillende schoenenconcepten in België. “Brantano betekent een mooie opportuniteit, als je weet dat er tien jaar niet geïnvesteerd is in de winkels. Consumentengedrag verandert sneller dan ooit. We moeten daarop een antwoord bieden in een nieuw concept. Er komt een investeringsprogramma om Brantano weer naar een hoger niveau te tillen.” Alleszins wordt Brantano geen blauwe variant op het concept van Schoenen Torfs, de keten behoudt haar eigenheid. “We zullen Brantano beter wapenen om in te spelen op de snel veranderende consumentengewoonten en de wijzigende servicevereisten. Het blijft een concurrent, maar we zien ook mogelijke synergie”, bevestigt Wouter Torfs. “Op het vlak van inkoop, bijvoorbeeld.”


Schoenen Torfs realiseert een omzet van 130 miljoen euro met 75 winkels in Vlaanderen. Brantano is goed voor 140 miljoen euro met 130 winkels in Vlaanderen, Wallonië en Luxemburg. Samen zouden ze dus een mooi marktaandeel in schoenen op de Belgische markt kunnen hebben. Maar er is ook synergie mogelijk met de winkels van FNG en Miss Etam. Elk van beide groepen bereikt jaarlijks meer dan twee miljoen kopende klanten, wat een enorme troef is. En om het met de woorden van Rens van de Schoor te zeggen: “Mode stopt niet bij de enkels.”

 

Miss Etam heeft een publiek dat vergelijkbaar is met dat van Brantano. Er is de mogelijkheid om schoenen toe te voegen in de Miss Etam winkels, en vice versa. Miss Etam is bovendien heel sterk online (20% tot 25% van de omzet, goed voor een half miljoen per week). “Daar kun je meteen 100.000 euro aan schoenen aan toevoegen”, schat Rens van de Schoor. Het vertrouwen is groot. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top