Brantano is gered

Brantano is gered

Drie ervaren retailpersoonlijkheden zetten hun sterke schouders onder Brantano, die meegesleurd werd in de val van Macintosh Retail Group: Rens van de Schoor (Miss Etam), Dieter Penninckx (FNG) en Wouter Torfs (Schoenen Torfs). 

 

Doorstart in nieuwe constructie

Schoenretailer Brantano wordt ondergebracht in een nieuwe vennootschap, een zogenaamde SPV (Special Purpose Vehicle of Specifieke Projectvennootschap) geleid door de Nederlander Rens van de Schoor van R&S Retail Group, de eigenaar van Miss Etam. Ook Dieter Penninckx en de holding van de familie Torfs ondersteunen de SPV. De bedoeling is om Brantano als volwaardige, op zichzelf staande entiteit een doorstart te bezorgen, maar een nadere samenwerking of integratie van de retailactiviteiten wordt in de toekomst niet uitgesloten.


FNG Group blijft evenwel buiten de constructie. “Het dossier kwam te vroeg voor het bedrijf”, verklaart Dieter Penninckx. “Er is een principeakkoord over een combinatie met Etam, dat nu door Bank Degroof verder wordt uitgewerkt. Binnenkort zullen onze aandeelhouders zich daarover kunnen uitspreken. Schoenen liggen buiten de comfortzone van FNG. Bovendien moest het allemaal heel snel gaan. Daarom heeft de board beslist om deze opportuniteit voorbij te laten gaan. Ik doe dit dus in eigen naam. Als binnen zes tot twaalf maanden blijkt dat het kind gezond en wel is, dan blijven alle opties tot verdere combinaties open.”


Bij Torfs is het de familieholding die participeert. “Tussen Kerst en Nieuwjaar hebben we de familie samengeroepen. Het verhaal dat werd gebracht, klonk erg overtuigend. Dit soort overnames zit helemaal niet in onze cultuur. Maar hoe vaak krijg je de kans om te participeren in je grootste concullega?”

 

Drie paar sterke schouders 

Goed twee weken, meer tijd hadden de betrokkenen niet nodig om deze verrassende overname te finaliseren. Daaruit spreekt een groot onderling vertrouwen tussen de drie zakenpartners. Dieter Penninckx en Rens van de Schoor waren zoals bekend al een tijd in gesprek met het oog op een toenadering tussen FNG en R&S Retail toen het doek viel over Macintosh Retail Group. 


Van de Schoor, een voormalig bankier en ook de man die Coltex Retail Group herstructureerde, kreeg de kans om het dossier in te kijken en een bod te doen. Dieter Penninckx, die als onafhankelijk bestuurder zetelt in de raad van bestuur van Schoenen Torfs, toonde zich geïnteresseerd maar wilde er wel een expert in schoenen bij. “Zonder Wouter had ik dit niet gedaan”, klinkt het. 


“Rens kent iets van herstructureren, Dieter van fusies en overnames, en de familie Torfs van schoenen. Dat zijn drie sterke competenties die samen komen.”, meent Wouter Torfs. “Ik vind dat een ongelofelijke opportuniteit om uit te leren. Iets wat voordien voor mij ondoenbaar zou zijn, geeft mij nu heel veel goesting. Dit is een avontuur!” 
De rolverdeling lijkt duidelijk: “Samen gaan we een mooi verhaal schrijven.”

 

“Brantano weer levensvatbaar maken”

De gesprekspartners geloven dat er plaats is voor verschillende schoenenconcepten in België. “Brantano betekent een mooie opportuniteit, als je weet dat er tien jaar niet geïnvesteerd is in de winkels. Consumentengedrag verandert sneller dan ooit. We moeten daarop een antwoord bieden in een nieuw concept. Er komt een investeringsprogramma om Brantano weer naar een hoger niveau te tillen.” Alleszins wordt Brantano geen blauwe variant op het concept van Schoenen Torfs, de keten behoudt haar eigenheid. “We zullen Brantano beter wapenen om in te spelen op de snel veranderende consumentengewoonten en de wijzigende servicevereisten. Het blijft een concurrent, maar we zien ook mogelijke synergie”, bevestigt Wouter Torfs. “Op het vlak van inkoop, bijvoorbeeld.”


Schoenen Torfs realiseert een omzet van 130 miljoen euro met 75 winkels in Vlaanderen. Brantano is goed voor 140 miljoen euro met 130 winkels in Vlaanderen, Wallonië en Luxemburg. Samen zouden ze dus een mooi marktaandeel in schoenen op de Belgische markt kunnen hebben. Maar er is ook synergie mogelijk met de winkels van FNG en Miss Etam. Elk van beide groepen bereikt jaarlijks meer dan twee miljoen kopende klanten, wat een enorme troef is. En om het met de woorden van Rens van de Schoor te zeggen: “Mode stopt niet bij de enkels.”

 

Miss Etam heeft een publiek dat vergelijkbaar is met dat van Brantano. Er is de mogelijkheid om schoenen toe te voegen in de Miss Etam winkels, en vice versa. Miss Etam is bovendien heel sterk online (20% tot 25% van de omzet, goed voor een half miljoen per week). “Daar kun je meteen 100.000 euro aan schoenen aan toevoegen”, schat Rens van de Schoor. Het vertrouwen is groot. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top