Brax gaat Belgische kledingwinkels zelf beheren

Brax gaat Belgische kledingwinkels zelf beheren

Brax gaat Belgische kledingwinkels zelf beheren
Brax

Het Duitse Brax neemt vanaf begin volgend jaar tien van zijn achttien Belgische winkels in eigen beheer. Sinds 1995 vertrouwde de Duitse kledingketen de exploitatie daarvan toe aan modedistributeur ARW Retail.

In eigen beheer

Veranderingen op de Belgische markten en het groeiende belang van omnichannel: dat zijn de belangrijkste redenen die Brax in een persbericht aangeeft voor de beslissing. De voorbije 23 jaar besteedde Brax de Belgische distributie van zijn kleding uit aan kledinggroothandel ARW Retail, dat sinds 2007 ook eigen “monobrand”-winkels heeft van Fred Perry en Gerry Weber.

 

“ARW Retail heeft Brax groot gemaakt in België en daar zijn we hen ook dankbaar voor”, stelt Brax-CEO Stefan Brandmann. “De beslissing om een eigen bedrijf op te richten voor het Belgische beheer van onze producten, kwam er in onderling overleg en zal ons toelaten om kort op de bal en via alle kanalen te spelen in België.”

 

Naadloze overgang

Acht winkels blijven overigens in beheer bij ARW Retail, weliswaar met directe ondersteuning van franchisewinkels van Brax. Voor de groothandelpartner verandert er in de praktijk weinig: het voltallige team dat bij ARW verantwoordelijk was voor Brax zal zich bij het nieuwe bedrijf voegen. Ook de medewerkers in de eigen winkels worden door Brax overgenomen.

 

“We gaan verder met een verkoopteam dat door de wolf geverfd is, wat alleen maar een troef is voor de omnichannelbenadering die we in België verder willen uitbouwen,” zegt internationaal verkoopdirecteur Nils Schrahe. België is het vierde land (na Nederland, Zwitserland en Oostenrijk) waar Brax de distributie voor eigen rekening neemt.

 

In 2016 behaalde Brax een wereldwijde omzet van 308 miljoen euro en noteerde eind juni van dit jaar een omzetstijging met 1,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2016. België is de belangrijkste internationale markt van de Duitse kledingretailer, die 28% van zijn omzet dankt aan zijn buitenlandse en online winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.