Brax gaat Belgische kledingwinkels zelf beheren

Brax gaat Belgische kledingwinkels zelf beheren

Brax gaat Belgische kledingwinkels zelf beheren
Brax

Het Duitse Brax neemt vanaf begin volgend jaar tien van zijn achttien Belgische winkels in eigen beheer. Sinds 1995 vertrouwde de Duitse kledingketen de exploitatie daarvan toe aan modedistributeur ARW Retail.

In eigen beheer

Veranderingen op de Belgische markten en het groeiende belang van omnichannel: dat zijn de belangrijkste redenen die Brax in een persbericht aangeeft voor de beslissing. De voorbije 23 jaar besteedde Brax de Belgische distributie van zijn kleding uit aan kledinggroothandel ARW Retail, dat sinds 2007 ook eigen “monobrand”-winkels heeft van Fred Perry en Gerry Weber.

 

“ARW Retail heeft Brax groot gemaakt in België en daar zijn we hen ook dankbaar voor”, stelt Brax-CEO Stefan Brandmann. “De beslissing om een eigen bedrijf op te richten voor het Belgische beheer van onze producten, kwam er in onderling overleg en zal ons toelaten om kort op de bal en via alle kanalen te spelen in België.”

 

Naadloze overgang

Acht winkels blijven overigens in beheer bij ARW Retail, weliswaar met directe ondersteuning van franchisewinkels van Brax. Voor de groothandelpartner verandert er in de praktijk weinig: het voltallige team dat bij ARW verantwoordelijk was voor Brax zal zich bij het nieuwe bedrijf voegen. Ook de medewerkers in de eigen winkels worden door Brax overgenomen.

 

“We gaan verder met een verkoopteam dat door de wolf geverfd is, wat alleen maar een troef is voor de omnichannelbenadering die we in België verder willen uitbouwen,” zegt internationaal verkoopdirecteur Nils Schrahe. België is het vierde land (na Nederland, Zwitserland en Oostenrijk) waar Brax de distributie voor eigen rekening neemt.

 

In 2016 behaalde Brax een wereldwijde omzet van 308 miljoen euro en noteerde eind juni van dit jaar een omzetstijging met 1,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2016. België is de belangrijkste internationale markt van de Duitse kledingretailer, die 28% van zijn omzet dankt aan zijn buitenlandse en online winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.