Bristol vernieuwt winkelconcept

Bristol vernieuwt winkelconcept

Schoenenketen Bristol vernieuwt haar winkelconcept: in de afgelopen tijd werden al tien filialen ruimer en lichter ingericht. Dit najaar volgen nog tien winkels, die een zithoek met watertap krijgen terwijl de schoenendozen naar het magazijn verhuizen.

Naar opgeruimd en licht winkelbeeld

Bristol wil met de vernieuwing naar een opgeruimd en licht winkelbeeld. Veel consumenten vonden de winkels rommelig, zo bleek uit eigen onderzoek. De extra voorraad schoenen staat daarom niet meer in de winkel boven op de stellages, maar verdwijnt naar het magazijn. De schoenstellingen zijn lager, zodat er meer zicht is in de winkel. Ook de kledingmeubels kregen een lichte en moderne uitstraling.

 

Het nieuwe concept is inmiddels geïmplementeerd in de filialen in Cuijk, Den Bosch, Den Haag, Haarlem, Leeuwarden, Oosterhout-Nijmegen, Rijswijk, Rotterdam, Valkenburg, en Zoetermeer. Dit najaar, na de ombouw van de komende tien winkels, wordt het geëvalueerd; eind volgend jaar moeten alle 123 filialen in Nederland zijn ingericht volgens het nieuwe winkelbeeld.

 

Verder gegroepeerd

De indeling in de winkels is rustiger en overzichtelijker geworden. In het vorige winkelconcept van de schoenen- en kledingformule, dat dateert van bijna tien jaar geleden, waren er speciale ‘kamers’ voor dames, heren, jongens/meisjes en voor sport. In het nieuwe concept zijn de artikelen verder gegroepeerd in kamers met alle schoenen en accessoires voor dames, heren, kinderen en voor sport. Had iedere afdeling eerder een eigen kleur, in de nieuwe Bristol zijn alle afdelingen uitgevoerd in de kleuren wit en grijs.

 

Verder komen er bij de nieuwe Bristol nog speciale sportcorners waarin de sportartikelen op een vernieuwende manier worden gepresenteerd. De formule werkt tevens meer met visuals van de belangrijkste drie merken, Nike, Adidas en het eigen merk Panther. De beleving staat per afdeling centraal. In het nieuwe concept krijgt winkelbeleving bovendien meer aandacht, met een zithoek met watertap. Bristol focust hiermee op het hele gezin, zoals mannen die met vrouw en kinderen mee komen winkelen.

 

Ook online

Ook online mogelijkheden worden in de komende tijd verder uitgerold als onderdeel van het nieuwe concept. Bristol startte twee jaar geleden met een omnichannelstrategie, waardoor klanten schoenen thuis kunnen laten bezorgen of ze gratis ophalen in de winkel. De formule onderzoekt of winkels in de toekomst ook met tablets kunnen werken.

 

Bristol realiseerde naar eigen zeggen vorig jaar 10% meer verkoop dan een jaar eerder. De formule is onderdeel van Euro Shoe Group, waar ook Avance en de Belgische Shoe Discount-formule deel van uitmaken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

23/01/2018

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top