Britse start-up maakt verrassingsdozen met “verloren voorraad”

Shutterstock.com

Geannuleerde kledingorders uit Bangladesh krijgen toch nog een afzetmarkt met Lost Stock, een Brits initiatief waarbij consumenten rechtstreeks kledingstukken uit de textielfabrieken kunnen bestellen. Wat ze zullen krijgen, is wel een verrassing.

 

Miljoenen aan voorraad

Omwille van de coronacrisis en de verplichte sluiting van fysieke kledingwinkels tijdens de lockdown, zagen heel wat grote moderetailers zich genoodzaakt om bestellingen bij de textielfabrieken in de lagelonenlanden zoals Bangladesh te annuleren. Naar schatting hebben ze voor meer dan twee miljard euro aan bestellingen geannuleerd en zou er voor verschillende miljarden aan onverkochte kledij in de magazijnen liggen.

 

Aangezien de textielindustrie bijna 85% van de export in Bangladesh uitmaakt en miljoenen arbeiders loon verliezen, lanceert de oprichter van de Britse shopping-app Mallzee nu ook Lost Stock, een korteketeninitiatief voor die onverkochte voorraden. Cally Russell sloeg de handen in elkaar met een lokale NGO en stelde zich zo tot doel om tegen het eind van dit jaar 50.000 getroffen families te helpen.

 

68.000 dozen verkocht

Lost Stock werkt met verrassingsdozen, die een drietal bovenstukken (T-shirts, hemden of topjes) bevatten en rechtstreeks van de fabrieken komen. Het zouden telkens items zijn die werden geproduceerd voor bekende merken en retailers, zoals Topshop of C&A, maar die werden geannuleerd. Een doos kost 39 Britse pond (inclusief 3,99 pond verzendkosten), maar moet een verkoopwaarde hebben van minstens 70 pond. Bijna 40% van de opbrengst per doos wordt gedoneerd via de NGO.

 

Wie bestelt, weet wel niet wat hij of zij krijgt. Bestellers moeten enkele voorkeuren doorgeven – kleuren, maat, leeftijd – en de kledingstukken zijn ongemerkt. Voorlopig worden de dozen alleen geleverd in het Verenigd Koninkrijk, maar door het grote succes sinds de lancering zo’n twee weken geleden denkt Russell al aan uitbreiding. Meer dan 68.000 consumenten hebben al een doos gekocht – meer dan het hele jaaropzet. De initiatiefnemer overweegt nu ook andere landen en dozen met kinderkleding.