Burberry gooit modeseizoenen overboord | RetailDetail

Burberry gooit modeseizoenen overboord

Burberry gooit modeseizoenen overboord

Modemerk Burberry heeft besloten om de manier waarop het collecties aan de man brengt volledig anders aan te pakken. Voortaan komen er twee modeshows per jaar, voor zowel mannen als vrouwen, waarna de collectie onmiddellijk te koop is.

 

Aanpassen aan komst sociale media

De collecties zullen voortaan ook niet meer gestoeld zijn op de typische modeseizoenen, maar zullen volgens Christopher Bailey, creatief directeur bij Burberry, seizoenloos zijn. Ze zullen enkel nog de stempel ‘February’ of ‘September’ krijgen. Dat schrijft Business of Fashion. Die keuze werd gemaakt om een breder publiek aan te spreken, vooral in gebieden waar het klimaat anders is dan in het Westen.

 

Met de beslissing wordt het merk Burberry nog verder uniform gemaakt, nadat het bedrijf eerder al besliste om alle dochtermerken, zoals Brit en London, enkel nog onder de naam van Burberry te verkopen.

 

Een andere belangrijke factor is de opkomst van sociale media, waardoor modeshows veel sneller zichtbaar zijn voor het grote publiek, daar waar het vroeger vooral evenementen waren voor mensen uit de industrie. Burberry wil profiteren van de buzz, die zo’n show creëert, door de collectie ook onmiddellijk te koop aan te bieden nadat ze voor het eerst werd getoond.

 

Productieproces veranderen

Voor Burberry betekent het wel een grote verandering in zijn productieproces. Vroeger was er immers heel wat ruimte tussen het tonen van een collectie en het verkopen ervan. Nu zullen die twee zaken gelijk vallen.

 

Volgens Bailey heeft Burberry daarom een meer flexibel productieproces moeten creëren, waarbij er tijdens het ontwerpen van de collectie onmiddellijk wordt samengewerkt met de producenten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top