Burberry gooit modeseizoenen overboord

Burberry gooit modeseizoenen overboord

Modemerk Burberry heeft besloten om de manier waarop het collecties aan de man brengt volledig anders aan te pakken. Voortaan komen er twee modeshows per jaar, voor zowel mannen als vrouwen, waarna de collectie onmiddellijk te koop is.

 

Aanpassen aan komst sociale media

De collecties zullen voortaan ook niet meer gestoeld zijn op de typische modeseizoenen, maar zullen volgens Christopher Bailey, creatief directeur bij Burberry, seizoenloos zijn. Ze zullen enkel nog de stempel ‘February’ of ‘September’ krijgen. Dat schrijft Business of Fashion. Die keuze werd gemaakt om een breder publiek aan te spreken, vooral in gebieden waar het klimaat anders is dan in het Westen.

 

Met de beslissing wordt het merk Burberry nog verder uniform gemaakt, nadat het bedrijf eerder al besliste om alle dochtermerken, zoals Brit en London, enkel nog onder de naam van Burberry te verkopen.

 

Een andere belangrijke factor is de opkomst van sociale media, waardoor modeshows veel sneller zichtbaar zijn voor het grote publiek, daar waar het vroeger vooral evenementen waren voor mensen uit de industrie. Burberry wil profiteren van de buzz, die zo’n show creëert, door de collectie ook onmiddellijk te koop aan te bieden nadat ze voor het eerst werd getoond.

 

Productieproces veranderen

Voor Burberry betekent het wel een grote verandering in zijn productieproces. Vroeger was er immers heel wat ruimte tussen het tonen van een collectie en het verkopen ervan. Nu zullen die twee zaken gelijk vallen.

 

Volgens Bailey heeft Burberry daarom een meer flexibel productieproces moeten creëren, waarbij er tijdens het ontwerpen van de collectie onmiddellijk wordt samengewerkt met de producenten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Back to top