Burberry heeft moeilijk halfjaar achter de rug

Burberry heeft moeilijk halfjaar achter de rug

Het Britse modehuis Burberry heeft in het tweede halfjaar van zijn gebroken boekjaar 2016 een lagere omzet geboekt. Vooral in het vierde kwartaal (januari tot eind maart) viel de verkoop tegen.

Retail schaars lichtpunt

De halfjaaromzet van Burberry daalde op jaarbasis van 1.423 naar 1.410 miljoen pond, omgerekend circa 1,8 miljard euro. De retailomzet, de belangrijkste poot van het oer-Britse merk, steeg lichtjes van 1.059 naar 1.064 miljoen pond (al bleef de onderliggende omzet stabiel) met dank aan de Japanse retail, die zijn jaaromzet meer dan verdubbelde in vergelijking met het jaar voordien. De takken licenties en groothandel daarentegen zagen allebei hun omzet dalen tot respectievelijk 16 en 330 miljoen pond.

 

Analisten van Liberum wijzen op zwakke verkopen in het vierde kwartaal: “Amerika was zwak, Hongkong en Macau ook pover en de toeristenomzet in Europa vertraagde."

 

Voor het lopende boekjaar 2017 spreekt Burberry-CEO Christopher Bailey van “uitdagende marktomstandigheden”, al ziet het er wel naar uit dat die minstens ten dele zullen worden gecompenseerd door meezittende wisselkoerseffecten. Dat kon de beleggers echter nauwelijks paaien: die stuurden het aandeel eerder op de dag 6% lager op de beurs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Hema maakt eindelijk weer winst

07/12/2017

Hema weet weer wat winst is: nadat het de voorbije kwartalen het nettoverlies al had kunnen drukken, is de Nederlandse keten er in het derde kwartaal in geslaagd om voor het eerst sinds lang een nettowinst op te tekenen.

Hudson’s Bay lijdt fors verlies in derde kwartaal

07/12/2017

In het derde kwartaal van 2017 heeft het Canadese Hudson’s Bay opnieuw fors verlies geleden. Het moederbedrijf van onder meer Saks OFF 5th zag daarnaast ook de omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder.

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Back to top