Burberry komt met nieuwe strategie na prima eerste halfjaar

Burberry komt met nieuwe strategie na prima eerste halfjaar

Burberry komt met nieuwe strategie na prima eerste halfjaar
Shutterstock

Burberry heeft een sterk eerste halfjaar achter de rug: de omzet ging er ruim 9% op vooruit, de operationele winst zelfs 28%. Toch krijgt het aandeel vandaag een flinke klets om de oren: beleggers reageren sceptisch op de nieuwe strategie die topman Marco Gobbetti aankondigt.

1,3 miljard euro omzet

“Ik ben tevreden over onze resultaten in dit halfjaar met sterke tweecijferige winstgroei. Consumenten reageerden positief op onze mode en nieuwigheden, en vooral dan op onze regenkleding en lederwaren. De digitale inkomsten groeiden in alle regio’s, gedreven door mobiel verkeer, terwijl de groei het sterkst was in onze winkels in Asia Pacific”, aldus CEO Gobbetti.

 

De Britse modegroep, die vorige week het nakende afscheid van creatief directeur Christopher Bailey bekendmaakte, kan inderdaad terugblikken op een sterk eerste halfjaar: de omzet steeg met 9% tot 1,2 miljard pond (omgerekend zo’n 1,3 miljard euro) en de operationele winst met liefst 28% tot 185 miljoen pond (of circa 200 miljoen euro).

 

Meer dan ooit ‘luxespeler’

Samen met de halfjaarresultaten kondigde topman Gobbetti ook een nieuwe strategie aan, die meer dan ooit rond ‘luxe’ zal draaien. “Nu is de tijd rijp om de volgende stap van Burberry’s transformatie te implementeren. Door onze producten en klantenervaring te vernieuwen bevestigen we onze positie in de luxemarkt en spelen we mee in het meest bevredigende en langdurige segment van de markt,” aldus de topman.

 

Volgens de strategie-update wil Burberry zijn gamma voort uitbreiden met luxe lederwaren en accessoires om de klant een complete look te bieden. In zijn communicatie wil Burberry meer dan ooit de digitale kaart trekken en zijn producten centraal stellen. Daarnaast wil Gobbetti het merk opnieuw exclusiever positioneren in de markt, wat betekent dat groothandelaars en retailers die niet binnen dat luxeplaatje passen “gerationaliseerd” zullen worden, te beginnen in de VS.

 

Extra marketinginspanningen en investeringen in de modernisering van bestaande winkels kosten natuurlijk geld. Alleen al in 2019 voorziet de topman een herstructureringslast van 15 miljoen pond (17 miljoen euro): voor 2019 en 2020 mikt Burberry dan ook op een “stabiele omzet en operationele winstmarge”. En als er iets is dat beleggers niet graag horen, dan is het dat wel: zij stuurden het aandeel vanochtend tot 14% lager. Rond half vijf deze namiddag stond er nog altijd een verlies van ruim 9% op de tabellen in Londen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen.