C&A: “We zitten niet in de problemen”

C&A: “We zitten niet in de problemen”

Kledingketen C&A is verrast door de ophef die is ontstaan rond het nieuwe investeringsplan dat de keten uit de doeken heeft gedaan. Daarin worden onder andere alle winkels vernieuwd, maar veel werknemers vreesden dat dit ook een aanloop naar een sanering zou zijn.

 

Blijven investeren

Die bezorgdheid kwam er nadat het bedrijf besloot om een aantal niet-rendabele winkels te sluiten. “Als je winkels sluit zonder te investeren, zou dat zorgwekkend zijn. Maar we blijven investeren in winkels en er gaat geen baan verloren. Het is geen tussentijdse sanering”, zegt directeur Marc Estourgie van C&A Nederland aan het FD.

 

Estourgie geeft wel toe dat ook C&A last heeft gehad van het lastige retailklimaat in Nederland, dat de ondergang betekend voor V&D en dat Blokker in zwaar weer bracht. “We hebben er ook last van gehad, maar we zijn nog steeds de grootste in aantal verkochte producten. Een op de elf verkochte kledingstukken in Nederland komt van C&A.”

 

Te lage winstgevendheid

Volgens Estourgie is het marktaandeel van C&A dan ook op peil gebleven, al gaat hij niet verder in op de cijfers. C&A is altijd al karig geweest met het verdelen van informatie rond de prestaties van de keten. De laatste keer dat er cijfers werden bekendgemaakt was in 2012, toen C&A een omzet haalde van 6,8 miljard euro. Sindsdien zou de omzet wel gedaald zijn, al is die daling volgens Estourgie in 2016 een halt toegeroepen.

 

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn bij C&A. Het trok zich vorig jaar volledig terug uit Turkije en sloot begin dit jaar nog 23 winkels in Spanje. Daarnaast verdwenen er 200 banen op de hoofdkantoren in Düsseldorf en Vilvoorde.

 

C&A heeft dan ook te kampen met een te lage winstgevendheid en besloot daarom voor de komende vier jaar 1 miljard euro uit te trekken om te vernieuwen. Nog dit jaar wordt één derde van alle Europese vestigingen aangepakt. Ook de online omzet moet de komende drie jaar verdrievoudigen. Die onlineverkoop is momenteel goed voor 8 procent van de totale omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

E5 Mode rolt concept met personal shopper uit naar alle winkels

25/04/2017

E5 Mode gaat al zijn winkels in België voorzien van het nieuwe concept, waarbij er meer wordt ingezet op beleving en er personal shoppers aanwezig zijn. Dat doet de keten omdat het concept goed aansloeg bij de eerste testtwinkels.

LVMH neemt Dior over

25/04/2017

De Franse luxegroep LVMH heeft een overeenkomst gesloten met modemerk Christian Dior voor de overname van de 26% aandelen die nog niet in handen zijn van de groep. Het legt daarvoor 12,1 miljard euro neer.

Jimmy Choo op zoek naar nieuwe eigenaar

24/04/2017

Schoenenmerk Jimmy Choo heeft zichzelf in de etalage gezet en is op zoek naar een nieuwe eigenaar. Het heeft daarvoor een overeenkomst gesloten met investeerder JAB, dat 70% van de aandelen in handen heeft.

H&M wil tegen 2030 alle kleding recycleerbaar maken

24/04/2017

Karl-Johan Persson, CEO van de Zweedse modegroep H&M, heeft te kennen gegeven dat alle kleding van de groep tegen 2030 recycleerbaar moet zijn. Dat zei hij op de Global Change Awards, die door de H&M Foundation worden georganiseerd.

FNG neemt Suitcase over

21/04/2017

Modegroep FNG heeft de Antwerpse start-up Suitcase overgenomen. Dat is een webwinkel die volledige pakketten samenstelt voor zijn klanten. Die worden dan gratis opgestuurd, waarna de klant kan beslissen welke kledingstukken hij wil kopen.

Kledingketen Noba vernieuwt winkels

21/04/2017

Modeketen Noba is zijn winkels aan het vernieuwen: de vestiging in het Limburgse Bilzen werd al vernieuwd en dit jaar moet ook de winkel in Zandhoven aangepakt worden. Zo wil de keten een jonger publiek aantrekken.

Back to top