C&A: “We zitten niet in de problemen” | RetailDetail

C&A: “We zitten niet in de problemen”

C&A: “We zitten niet in de problemen”

Kledingketen C&A is verrast door de ophef die is ontstaan rond het nieuwe investeringsplan dat de keten uit de doeken heeft gedaan. Daarin worden onder andere alle winkels vernieuwd, maar veel werknemers vreesden dat dit ook een aanloop naar een sanering zou zijn.

 

Blijven investeren

Die bezorgdheid kwam er nadat het bedrijf besloot om een aantal niet-rendabele winkels te sluiten. “Als je winkels sluit zonder te investeren, zou dat zorgwekkend zijn. Maar we blijven investeren in winkels en er gaat geen baan verloren. Het is geen tussentijdse sanering”, zegt directeur Marc Estourgie van C&A Nederland aan het FD.

 

Estourgie geeft wel toe dat ook C&A last heeft gehad van het lastige retailklimaat in Nederland, dat de ondergang betekend voor V&D en dat Blokker in zwaar weer bracht. “We hebben er ook last van gehad, maar we zijn nog steeds de grootste in aantal verkochte producten. Een op de elf verkochte kledingstukken in Nederland komt van C&A.”

 

Te lage winstgevendheid

Volgens Estourgie is het marktaandeel van C&A dan ook op peil gebleven, al gaat hij niet verder in op de cijfers. C&A is altijd al karig geweest met het verdelen van informatie rond de prestaties van de keten. De laatste keer dat er cijfers werden bekendgemaakt was in 2012, toen C&A een omzet haalde van 6,8 miljard euro. Sindsdien zou de omzet wel gedaald zijn, al is die daling volgens Estourgie in 2016 een halt toegeroepen.

 

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn bij C&A. Het trok zich vorig jaar volledig terug uit Turkije en sloot begin dit jaar nog 23 winkels in Spanje. Daarnaast verdwenen er 200 banen op de hoofdkantoren in Düsseldorf en Vilvoorde.

 

C&A heeft dan ook te kampen met een te lage winstgevendheid en besloot daarom voor de komende vier jaar 1 miljard euro uit te trekken om te vernieuwen. Nog dit jaar wordt één derde van alle Europese vestigingen aangepakt. Ook de online omzet moet de komende drie jaar verdrievoudigen. Die onlineverkoop is momenteel goed voor 8 procent van de totale omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.