C&A: “We zitten niet in de problemen”

C&A: “We zitten niet in de problemen”

Kledingketen C&A is verrast door de ophef die is ontstaan rond het nieuwe investeringsplan dat de keten uit de doeken heeft gedaan. Daarin worden onder andere alle winkels vernieuwd, maar veel werknemers vreesden dat dit ook een aanloop naar een sanering zou zijn.

 

Blijven investeren

Die bezorgdheid kwam er nadat het bedrijf besloot om een aantal niet-rendabele winkels te sluiten. “Als je winkels sluit zonder te investeren, zou dat zorgwekkend zijn. Maar we blijven investeren in winkels en er gaat geen baan verloren. Het is geen tussentijdse sanering”, zegt directeur Marc Estourgie van C&A Nederland aan het FD.

 

Estourgie geeft wel toe dat ook C&A last heeft gehad van het lastige retailklimaat in Nederland, dat de ondergang betekend voor V&D en dat Blokker in zwaar weer bracht. “We hebben er ook last van gehad, maar we zijn nog steeds de grootste in aantal verkochte producten. Een op de elf verkochte kledingstukken in Nederland komt van C&A.”

 

Te lage winstgevendheid

Volgens Estourgie is het marktaandeel van C&A dan ook op peil gebleven, al gaat hij niet verder in op de cijfers. C&A is altijd al karig geweest met het verdelen van informatie rond de prestaties van de keten. De laatste keer dat er cijfers werden bekendgemaakt was in 2012, toen C&A een omzet haalde van 6,8 miljard euro. Sindsdien zou de omzet wel gedaald zijn, al is die daling volgens Estourgie in 2016 een halt toegeroepen.

 

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn bij C&A. Het trok zich vorig jaar volledig terug uit Turkije en sloot begin dit jaar nog 23 winkels in Spanje. Daarnaast verdwenen er 200 banen op de hoofdkantoren in Düsseldorf en Vilvoorde.

 

C&A heeft dan ook te kampen met een te lage winstgevendheid en besloot daarom voor de komende vier jaar 1 miljard euro uit te trekken om te vernieuwen. Nog dit jaar wordt één derde van alle Europese vestigingen aangepakt. Ook de online omzet moet de komende drie jaar verdrievoudigen. Die onlineverkoop is momenteel goed voor 8 procent van de totale omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 vierkante meter op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren z’n grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Back to top