C&A gaat sterk investeren in modernisering | RetailDetail

C&A gaat sterk investeren in modernisering

C&A gaat sterk investeren in modernisering

Modeketen C&A gaat een miljard euro investeren in de modernisering van een groot aantal van zijn winkels. Enkele andere filialen, die niet rendabel kunnen worden gemaakt, zullen echter de deuren moeten sluiten.

Omzetdalingen

C&A heeft momenteel ongeveer 1.500 filialen in Europa en het wil daarvan het komende jaar ongeveer één derde moderniseren, binnen vijf jaar moet 80% van het netwerk vernieuwd zijn. Dat moet voor een ommekeer zorgen, want de keten heeft al een tijdje te maken met dalende omzetten. Winkels die niet meer rendabel zijn, zullen de deuren moeten sluiten. De hele operatie gaat ongeveer 1 miljard euro kosten.

 

In Nederland kregen dit jaar alleen al zestig winkels een opknapbeurt. Daarnaast raakte ook al bekend dat vier winkels van de keten hun deuren zullen sluiten. Het gaat over twee vestigingen in Utrecht, eentje in Pijnacker en één in Nijverdal. Daarbij gaan geen banen verloren: al het personeel kan aan de slag in een andere winkel. Ook in België wordt er gewerkt aan modernisering, zoals onlangs nog in Wijnegem, Brugge en Wevelgem. Nieuws over sluitingen is er nog niet.

 

“C&A wil benadrukken dat het zich in de toekomst zal blijven aanpassen aan de veranderende markt door sterk te investeren in zijn merk, zijn collecties en ‘omnichannel’, waarbij een sterkere integratie komt van winkels en de online shop”, aldus Sven Verresen, woordvoerder bij C&A België. “Om dat te realiseren, plant C&A Europa in de komende jaren investeringen voor een bedrag van 1 miljard euro. Het gaat dus, voor alle duidelijkheid, om investeringen in groei en niet om een herstructurering, zoals in enkele kranten werd gemeld.”

 

Van het familiebedrijf C&A worden zelden cijfers vrijgegeven. De omzet in 2014 wordt geschat op een kleine drie miljard euro en in 2015 zou er sprake geweest zijn van een omzetdaling van 2% ten opzichte van een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.