C&A lijdt opnieuw verlies in België

C&A lijdt opnieuw verlies in België
Shutterstock

Kledingketen C&A heeft ook in 2016 een tik gekregen in België. Naast een omzetdaling moest het Nederlandse bedrijf ook een verlies slikken: het is al het tweede jaar op rij dat C&A in België rode cijfers in de boeken schrijft.

Slecht weer

De omzet van de Belgische winkels daalde in 2016 met 3,9% naar 447 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat viel terug van net geen miljoen euro winst, naar een verlies van 18,6 miljoen euro. Ook het nettoverlies vervijfvoudigde naar 19,8 miljoen euro. Volgens woordvoerder Tom Delforge zijn die slechte cijfers toe te schrijven aan een aantal factoren. Zowel in de winter als in de zomer was er sprake van slechte weersomstandigheden, waardoor C&A met fikse kortingen moest smijten om voldoende producten over de toonbank te krijgen.

 

“Het aantal verkochte producten bleef vrijwel constant, terwijl de omzet daalde door structurele prijsverlagingen en agressieve kortingen”, aldus Delforge aan De Tijd.

 

Nieuwe CEO

C&A investeert in heel Europa maar liefst 1 miljard euro om de cijfers terug op niveau te krijgen. Daarbij worden alle winkels opgefrist en wordt er ook werk gemaakt van een betere online strategie. De bedoeling is dat op vijf jaar tijd ongeveer 80% van de winkels vernieuwd is. Daarnaast zullen er ook een aantal niet rendabele winkels de deuren moeten sluiten. In België heeft C&A 138 winkels, waar 1.800 mensen werken. Het Europese hoofdkantoor is in Vilvoorde te vinden en daar worden nog eens 400 mensen tewerkgesteld.

 

Ongeveer een maand geleden stelde C&A ook Alain Caparros aan als de nieuwe CEO voor de Europese activiteiten. Daarmee koos het bedrijf tegen de traditie in voor een buitenstaander.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Back to top