C&A lijdt opnieuw verlies in België

C&A lijdt opnieuw verlies in België
Shutterstock

Kledingketen C&A heeft ook in 2016 een tik gekregen in België. Naast een omzetdaling moest het Nederlandse bedrijf ook een verlies slikken: het is al het tweede jaar op rij dat C&A in België rode cijfers in de boeken schrijft.

Slecht weer

De omzet van de Belgische winkels daalde in 2016 met 3,9% naar 447 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat viel terug van net geen miljoen euro winst, naar een verlies van 18,6 miljoen euro. Ook het nettoverlies vervijfvoudigde naar 19,8 miljoen euro. Volgens woordvoerder Tom Delforge zijn die slechte cijfers toe te schrijven aan een aantal factoren. Zowel in de winter als in de zomer was er sprake van slechte weersomstandigheden, waardoor C&A met fikse kortingen moest smijten om voldoende producten over de toonbank te krijgen.

 

“Het aantal verkochte producten bleef vrijwel constant, terwijl de omzet daalde door structurele prijsverlagingen en agressieve kortingen”, aldus Delforge aan De Tijd.

 

Nieuwe CEO

C&A investeert in heel Europa maar liefst 1 miljard euro om de cijfers terug op niveau te krijgen. Daarbij worden alle winkels opgefrist en wordt er ook werk gemaakt van een betere online strategie. De bedoeling is dat op vijf jaar tijd ongeveer 80% van de winkels vernieuwd is. Daarnaast zullen er ook een aantal niet rendabele winkels de deuren moeten sluiten. In België heeft C&A 138 winkels, waar 1.800 mensen werken. Het Europese hoofdkantoor is in Vilvoorde te vinden en daar worden nog eens 400 mensen tewerkgesteld.

 

Ongeveer een maand geleden stelde C&A ook Alain Caparros aan als de nieuwe CEO voor de Europese activiteiten. Daarmee koos het bedrijf tegen de traditie in voor een buitenstaander.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top