C&A slankt af

Moderetailer C&A verkleint het management van zijn Europese divisie: vier van de van zeven leden zijn opgestapt. De kledingketen wil sneller en efficiënter worden in een uitdagende modemarkt.

 

“Lean management nodig”

De reorganisatie van het topmanagement maakt deel uit van een reeks strategische beslissingen van Europees CEO Alain Caparros. Die kwam in augustus 2017 over van Rewe met als opdracht het bedrijf weer competitiever te maken in de strijd tegen 'fast fashion'-concurrenten als Primark of H&M.

 

Bart Brenninkmeijer, Frank Beeck, Andreas Seitz en Manfred Mandel maken niet langer deel uit van het management. De drie laatstgenoemden verlaten ook het bedrijf, Brenninkmeijer (een telg van de eigenaarsfamilie) blijft wel aan boord. Het Europese directiecomité telt voortaan dus slechts drie leden: naast Caparros zijn dat verkoopdirecteur Martijn van der Zee en operationeel directeur Tjeerd van der Zee.

 

"Een bedrijf dat sneller beslissingen wil nemen, efficiënter wil werken en flexibeler wil zijn, heeft 'lean management' nodig met duidelijke verantwoordelijkheden en platte hiërarchieën, korte rapportage- en besluitvormingskanalen", zegt de topman. Vorig jaar heeft de retailer opnieuw betere zaken gedaan. Volgens het bedrijf steeg de omzet in Europa met 4% en nam het marktaandeel van de keten licht toe tot 7,3% in heel Europa.