C&A zet nieuwe stappen naar een duurzame kledingindustrie

Dankzij het gebruik van duurzame grondstoffen en productiemethodes weet C&A zijn ecologische voetafdruk verder te verkleinen. De retailer zet sterk in op biologisch en gerecycleerd katoen, en op kleding met Cradle to Cradle-certificering.

 

Duurzamere keuzes

Duurzamer katoen en cellulose hebben C&A in 2018 toegelaten zijn wereldwijde CO2-voetafdruk met 12% of 116.000 ton te verlagen. Dat komt overeen met de jaarlijkse CO2-uitstoot van meer dan 70.000 personenauto's. De modeketen heeft ook een miljard kubieke meter water bespaard - het equivalent van 400.000 olympische zwembaden. Dat meldt het bedrijf in haar jaarlijkse Global Sustainability Report, dat vandaag is gepubliceerd.

 

C&A is ‘s werelds grootste afnemer van biologisch katoen: 71% van het katoen dat het merk gebruikt, is biologisch. In Europa verkocht de retailer 95.000 stuks gerecycleerd katoen en meer dan 300.000 items met gerecycleerd polyester. Ook bracht C&A bijna 4 miljoen stuks revolutionaire ‘Cradle to Cradle Certified’-kleding op de markt in Europa, Brazilië en Mexico. Daaronder ook de meest duurzame jeans ter wereld.  

 

"De helft van de grondstoffen die in onze collecties worden gebruikt, wordt duurzamer ingekocht, we kunnen duidelijk zien dat onze acties het milieu helpen, de levensstandaard van kleine boeren verbetert en we maken het onze klanten gemakkelijker om duurzamere keuzes te maken", aldus duurzaamheidsverantwoordelijke Jeffrey Hogue. Om de adoptie van een circulaire economie in de kledingindustrie te stimuleren, werkt C&A nauwer samen met andere spelers in de mode-industrie, zoals de Ellen MacArthur Foundation en Fashion for Good.