Calvin Klein moet omstreden campagne stoppen

Calvin Klein moet omstreden campagne stoppen

De Belgische reclamewaakhond JEP wil dat Calvin Klein zijn jongste campagne stopzet omdat die het fenomeen van ‘erotische selfies’ zou banaliseren. Het lingeriemerk kan wel nog beroep aantekenen tegen de uitspraak.

13 klachten ontvangen

Bij de lancering van de nieuwe campagne van Calvin Klein ontving de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame, kortweg JEP, dertien klachten van mensen die vinden dat de foto "van de vrouw een lustobject maakt", "een aanranding is van de eerbaarheid van voorbijgangers" en "de pornocultuur banaliseert".

 

De Jury benadrukt dat een reclame voor lingerie die een vrouw in ondergoed toont, wel degelijk een verband vertoont met het product waarvoor promotie wordt gevoerd en als zodanig geen enkel probleem vormt. Maar, zo gaat de JEP voort, het gaat hier "niet alleen om een loutere foto van een vrouw in ondergoed, maar om een erg jonge vrouw die een selfie neemt in een positie die haar boezem benadrukt, meer om zichzelf op de voorgrond te plaatsen dan om de lingerie voor te stellen. De slogan “I take what I want in #mycalvins” verwijst naar de sociale media waar dit soort foto op een oncontroleerbare manier gedeeld wordt.”

 

Om die reden vindt de JEP “dat de nadruk veeleer ligt op de context van erotische selfies die door jongeren verspreid worden op sociale media dan op het product als dusdanig.” En dus vindt de jury dat “deze reclame niet getuigt van een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef” en dat Calvin Klein de campagne moet stopzetten. Het merk kan wel nog in beroep gaan tegen de uitspraak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Aftelreclames: de nieuwe trend in adverteren?

05/12/2017

Online luxeretailer Yoox lanceert een nieuw soort YouTube-reclame: flitsaanbiedingen die maar vijftien seconden lang gelden. Wie niet snel klikt terwijl de reclame afspeelt, is te laat. De reclamecampagne loopt tot half december.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Back to top