Calvin Klein moet omstreden selfiecampagne stoppen

Calvin Klein moet omstreden campagne stoppen

Calvin Klein moet omstreden campagne stoppen

De Belgische reclamewaakhond JEP wil dat Calvin Klein zijn jongste campagne stopzet omdat die het fenomeen van ‘erotische selfies’ zou banaliseren. Het lingeriemerk kan wel nog beroep aantekenen tegen de uitspraak.

13 klachten ontvangen

Bij de lancering van de nieuwe campagne van Calvin Klein ontving de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame, kortweg JEP, dertien klachten van mensen die vinden dat de foto "van de vrouw een lustobject maakt", "een aanranding is van de eerbaarheid van voorbijgangers" en "de pornocultuur banaliseert".

 

De Jury benadrukt dat een reclame voor lingerie die een vrouw in ondergoed toont, wel degelijk een verband vertoont met het product waarvoor promotie wordt gevoerd en als zodanig geen enkel probleem vormt. Maar, zo gaat de JEP voort, het gaat hier "niet alleen om een loutere foto van een vrouw in ondergoed, maar om een erg jonge vrouw die een selfie neemt in een positie die haar boezem benadrukt, meer om zichzelf op de voorgrond te plaatsen dan om de lingerie voor te stellen. De slogan “I take what I want in #mycalvins” verwijst naar de sociale media waar dit soort foto op een oncontroleerbare manier gedeeld wordt.”

 

Om die reden vindt de JEP “dat de nadruk veeleer ligt op de context van erotische selfies die door jongeren verspreid worden op sociale media dan op het product als dusdanig.” En dus vindt de jury dat “deze reclame niet getuigt van een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef” en dat Calvin Klein de campagne moet stopzetten. Het merk kan wel nog in beroep gaan tegen de uitspraak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top