Calvin Klein moet omstreden campagne stoppen

Calvin Klein moet omstreden campagne stoppen

De Belgische reclamewaakhond JEP wil dat Calvin Klein zijn jongste campagne stopzet omdat die het fenomeen van ‘erotische selfies’ zou banaliseren. Het lingeriemerk kan wel nog beroep aantekenen tegen de uitspraak.

13 klachten ontvangen

Bij de lancering van de nieuwe campagne van Calvin Klein ontving de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame, kortweg JEP, dertien klachten van mensen die vinden dat de foto "van de vrouw een lustobject maakt", "een aanranding is van de eerbaarheid van voorbijgangers" en "de pornocultuur banaliseert".

 

De Jury benadrukt dat een reclame voor lingerie die een vrouw in ondergoed toont, wel degelijk een verband vertoont met het product waarvoor promotie wordt gevoerd en als zodanig geen enkel probleem vormt. Maar, zo gaat de JEP voort, het gaat hier "niet alleen om een loutere foto van een vrouw in ondergoed, maar om een erg jonge vrouw die een selfie neemt in een positie die haar boezem benadrukt, meer om zichzelf op de voorgrond te plaatsen dan om de lingerie voor te stellen. De slogan “I take what I want in #mycalvins” verwijst naar de sociale media waar dit soort foto op een oncontroleerbare manier gedeeld wordt.”

 

Om die reden vindt de JEP “dat de nadruk veeleer ligt op de context van erotische selfies die door jongeren verspreid worden op sociale media dan op het product als dusdanig.” En dus vindt de jury dat “deze reclame niet getuigt van een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef” en dat Calvin Klein de campagne moet stopzetten. Het merk kan wel nog in beroep gaan tegen de uitspraak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hunkemöller wil Zwitserland veroveren

17/08/2017

Nadat het in september van vorig jaar al een webshop lanceerde in Zwitserland, is de Nederlandse lingerieketen Hunkemöller nu ook van plan om er een reeks fysieke winkels te openen. De eerste moet al in oktober open gaan.

Mexx opnieuw in Nederlandse handen

16/08/2017

De merknaam Mexx is opnieuw in Nederlandse handen na de overname door de RNF Holding uit de handen van de Turkse Eroglu Holding. De winkels, het personeel en de voorraden zijn geen onderdeel van de deal.

Schoenenmerk Bally in de etalage

16/08/2017

Het Oostenrijkse investeringsbedrijf JAB Holding wil het Zwitserse schoenenmerk Bally van de hand doen en mikt daarbij op een verkoopprijs van minstens 600 miljoen euro. Eerder verkocht JAB ook al schoenenmerk Jimmy Choo.

Crocs verliest strijd rond patent

14/08/2017

Schoenenfabrikant Crocs heeft een zaak verloren rond het patent waarin het design van de schoenen wordt vastgelegd. Volgens de Amerikaanse Patent and Trademark Office (USPTO) voerde een ander bedrijf al langer een gelijkaardig design.

Coolcat nog dieper in de rode cijfers

14/08/2017

Modeketen Coolcat, onderdeel van de groep rond ondernemer Roland Kahn, is er in 2016 niet in geslaagd om het verlies terug te dringen. Integendeel: er werd meer dan de helft meer verlies gemaakt dan een jaar eerder.

Zalando groeit opnieuw met meer dan 20 procent

10/08/2017

Het Duitse Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2017 net de doelstelling van een groei van meer dan 20% gehaald. Ook voor het volledige boekjaar gaat het nog altijd uit van een groei tussen 20 en 25%.

Back to top