Calvin Klein moet omstreden campagne stoppen

Calvin Klein moet omstreden campagne stoppen

De Belgische reclamewaakhond JEP wil dat Calvin Klein zijn jongste campagne stopzet omdat die het fenomeen van ‘erotische selfies’ zou banaliseren. Het lingeriemerk kan wel nog beroep aantekenen tegen de uitspraak.

13 klachten ontvangen

Bij de lancering van de nieuwe campagne van Calvin Klein ontving de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame, kortweg JEP, dertien klachten van mensen die vinden dat de foto "van de vrouw een lustobject maakt", "een aanranding is van de eerbaarheid van voorbijgangers" en "de pornocultuur banaliseert".

 

De Jury benadrukt dat een reclame voor lingerie die een vrouw in ondergoed toont, wel degelijk een verband vertoont met het product waarvoor promotie wordt gevoerd en als zodanig geen enkel probleem vormt. Maar, zo gaat de JEP voort, het gaat hier "niet alleen om een loutere foto van een vrouw in ondergoed, maar om een erg jonge vrouw die een selfie neemt in een positie die haar boezem benadrukt, meer om zichzelf op de voorgrond te plaatsen dan om de lingerie voor te stellen. De slogan “I take what I want in #mycalvins” verwijst naar de sociale media waar dit soort foto op een oncontroleerbare manier gedeeld wordt.”

 

Om die reden vindt de JEP “dat de nadruk veeleer ligt op de context van erotische selfies die door jongeren verspreid worden op sociale media dan op het product als dusdanig.” En dus vindt de jury dat “deze reclame niet getuigt van een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef” en dat Calvin Klein de campagne moet stopzetten. Het merk kan wel nog in beroep gaan tegen de uitspraak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Back to top