Charles Vögele heeft last van wisselkoersen

Charles Vögele heeft last van wisselkoersen

De Charles Vögele Group heeft in de eerste helft van 2015 een flinke klap gekregen, die voor een groot stuk toe te wijzen was aan negatieve wisselkoerseffecten. Vooral in thuisland Zwitserland kende de verkoop daardoor een deuk.

Prijsdruk in Zwitserland

"Het opheffen van de minimale wisselkoers van de euro door de Zwitserse Nationale Bank media januari veroorzaakte een aanzienlijke stijging van de prijsdruk op de Zwitserse thuismarkt en heeft geleid tot een massale, valuta gedreven daling van de omzet in alle andere regio's," zegt CEO Markus Voegeli.

 

De omzet van het modebedrijf daalde dan ook met 13,3% naar 392 miljoen Zwitserse frank (360 miljoen euro). Op vergelijkbare basis was de daling met 4,1% al een stuk kleiner. Charles Vögele slaagde er wel in om de operationele kosten met 24 miljoen Zwitserse frank (22 miljoen euro) terug te dringen naar 262 miljoen Zwitserse frank (240 miljoen euro), maar dat was niet voldoende om de wisselkoerseffecten teniet te doen.

 

Bijgevolg moest Charles Vögele een nettoverlies van 36 miljoen Zwitserse frank (33 miljoen euro) toestaan, een pak meer dan het verlies van 12 miljoen Zwitserse frank vorig jaar.

 

In de Benelux kon Charles Vögele wel een positief resultaat voorleggen: in onze contreien ging de netto-omzet met 0,7% omhoog. In Duitsland was er sprake van een daling van 4% en in thuisland Zwitserland was er zelfs een terugval van 8,6%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Back to top