Charles Vögele heeft last van wisselkoersen | RetailDetail

Charles Vögele heeft last van wisselkoersen

Charles Vögele heeft last van wisselkoersen

De Charles Vögele Group heeft in de eerste helft van 2015 een flinke klap gekregen, die voor een groot stuk toe te wijzen was aan negatieve wisselkoerseffecten. Vooral in thuisland Zwitserland kende de verkoop daardoor een deuk.

Prijsdruk in Zwitserland

"Het opheffen van de minimale wisselkoers van de euro door de Zwitserse Nationale Bank media januari veroorzaakte een aanzienlijke stijging van de prijsdruk op de Zwitserse thuismarkt en heeft geleid tot een massale, valuta gedreven daling van de omzet in alle andere regio's," zegt CEO Markus Voegeli.

 

De omzet van het modebedrijf daalde dan ook met 13,3% naar 392 miljoen Zwitserse frank (360 miljoen euro). Op vergelijkbare basis was de daling met 4,1% al een stuk kleiner. Charles Vögele slaagde er wel in om de operationele kosten met 24 miljoen Zwitserse frank (22 miljoen euro) terug te dringen naar 262 miljoen Zwitserse frank (240 miljoen euro), maar dat was niet voldoende om de wisselkoerseffecten teniet te doen.

 

Bijgevolg moest Charles Vögele een nettoverlies van 36 miljoen Zwitserse frank (33 miljoen euro) toestaan, een pak meer dan het verlies van 12 miljoen Zwitserse frank vorig jaar.

 

In de Benelux kon Charles Vögele wel een positief resultaat voorleggen: in onze contreien ging de netto-omzet met 0,7% omhoog. In Duitsland was er sprake van een daling van 4% en in thuisland Zwitserland was er zelfs een terugval van 8,6%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schoenen Torfs opent eerste Waalse vestiging in Libramont

26/04/2018

Maandag 30 april opent Schoenen Torfs in Libramont zijn eerste Waalse vestiging. De schoenenketen wil op termijn vijftien winkels openen in Wallonië en lanceert daarom ook meteen haar webshop in Franstalig België.

American Apparel maakt comeback met webshop

26/04/2018

De Amerikaanse modeketen American Apparel heeft deze week zijn internationale webshop opnieuw geopend. Daar kunnen de Nederlandse en Belgische fans van het merk opnieuw terecht, nadat de groep vorig jaar zijn fysieke winkels sloot.

JBC zet in op herbruikbare draagtas

26/04/2018

Moderetailer JBC wil een voorloper zijn inzake duurzaamheid: recent introduceerde de keten een nieuw draagtassenbeleid dat verantwoorde keuzes beloont. Klanten reageren enthousiast.

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival

25/04/2018

De Franse luxegroep Kering heeft er een sterk eerste kwartaal op zitten: de omzet steeg met 36,5%. Vooral Gucci kon profiteren van de jaren negentig-revival bij jongeren: het luxemerk is ‘hot’ bij tieners en zag de omzet liefst 48,7% stijgen.

Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Te weinig overheidsmaatregelen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabrieken Rana Plaza in Bangladesh neemt België weinig dwingende maatregelen om producenten tot duurzamere productie te verplichten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de KULeuven.

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.