Charles Vögele heeft last van wisselkoersen

Charles Vögele heeft last van wisselkoersen

De Charles Vögele Group heeft in de eerste helft van 2015 een flinke klap gekregen, die voor een groot stuk toe te wijzen was aan negatieve wisselkoerseffecten. Vooral in thuisland Zwitserland kende de verkoop daardoor een deuk.

Prijsdruk in Zwitserland

"Het opheffen van de minimale wisselkoers van de euro door de Zwitserse Nationale Bank media januari veroorzaakte een aanzienlijke stijging van de prijsdruk op de Zwitserse thuismarkt en heeft geleid tot een massale, valuta gedreven daling van de omzet in alle andere regio's," zegt CEO Markus Voegeli.

 

De omzet van het modebedrijf daalde dan ook met 13,3% naar 392 miljoen Zwitserse frank (360 miljoen euro). Op vergelijkbare basis was de daling met 4,1% al een stuk kleiner. Charles Vögele slaagde er wel in om de operationele kosten met 24 miljoen Zwitserse frank (22 miljoen euro) terug te dringen naar 262 miljoen Zwitserse frank (240 miljoen euro), maar dat was niet voldoende om de wisselkoerseffecten teniet te doen.

 

Bijgevolg moest Charles Vögele een nettoverlies van 36 miljoen Zwitserse frank (33 miljoen euro) toestaan, een pak meer dan het verlies van 12 miljoen Zwitserse frank vorig jaar.

 

In de Benelux kon Charles Vögele wel een positief resultaat voorleggen: in onze contreien ging de netto-omzet met 0,7% omhoog. In Duitsland was er sprake van een daling van 4% en in thuisland Zwitserland was er zelfs een terugval van 8,6%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top