Charles Vögele ziet weer licht aan het eind van de tunnel

Charles Vögele ziet weer licht aan het eind van de tunnel

De lange winter en het slechte voorjaar hebben Charles Vögele parten gespeeld: de bruto-omzet daalde zo'n 4% tot 555 miljoen Zwitserse frank (450 miljoen euro). Maar "dankzij een bewust voorzichtig discountmanagement met een positief effect op de bruto winstmarge" slaagde de Zwitserse kledingretailer er wel in zijn brutowinst met 6% op te krikken tot 303 miljoen frank of zo'n 250 miljoen euro.

Niet meegedaan aan "te vroege koopjes"

"Als gevolg van de tegenvallende omzet ging het koopjesseizoen op flink wat markten vroeger van start, wat de concurrentie alleen maar heviger maakte. Sommige retailers gaven al kortingen tot 50% in de maand mei", zegt CEO Markus Voegeli. "Charles Vögele daarentegen begon zijn solden zoals gepland pas in juni en kon zo langer profiteren van betere marges."

 

Een goede strategie, zo blijkt nu, want de brutowinstmarges stegen het voorbije halfjaar van 59% naar 65%. Tegelijk werpt ook de strikte kostencontrole vruchten af: "De werkingskosten lagen zo'n 11 miljoen frank (9 miljoen euro) lager dan in dezelfde periode een jaar eerder".

 

Alles bij elkaar wist Charles Vögele zijn geconsolideerde nettoverlies voor het eerste halfjaar te beperken van 54 miljoen frank (ca. 45 miljoen euro) in het eerste halfjaar van 2012 tot 21 miljoen frank (ca. 17 miljoen euro) nu.

 

Netto-omzet gestegen in Benelux

In de Benelux overtrof het resultaat de marktverwachtingen: de netto-omzet ging lichtjes hoger en klokte af op 59,322 miljoen frank (net geen 50 miljoen euro), tegenover 59,302 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. Ook Hongarije liet een netto-omzetstijging optekenen. Oostenrijk presteerde in lijn met de markt, terwijl  Zwitserland en Duitsland iets onder de markt bleven steken.

 

CEO Markus Voegeli en voorzitter Hans Ziegler verwachten "veel betere operationele resultaten over het hele boekjaar 2013", vergeleken met vorig boekjaar. Onder meer dankzij de geleidelijke terugtrekking uit Polen en Tsjechië, die overigens "op schema zit". Nog dit najaar wordt definitief beslist of het concern zich al dan niet terugtrekt uit Hongarije.

 

Charles Vögele telde eind juni van dit jaar 793 verkooppunten (vorig jaar waren dat er op hetzelfde moment nog 810) en 6.730 medewerkers, dat zijn er 153 minder dan een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top