Charles Vögele ziet weer licht aan het eind van de tunnel | RetailDetail

Charles Vögele ziet weer licht aan het eind van de tunnel

Charles Vögele ziet weer licht aan het eind van de tunnel

De lange winter en het slechte voorjaar hebben Charles Vögele parten gespeeld: de bruto-omzet daalde zo'n 4% tot 555 miljoen Zwitserse frank (450 miljoen euro). Maar "dankzij een bewust voorzichtig discountmanagement met een positief effect op de bruto winstmarge" slaagde de Zwitserse kledingretailer er wel in zijn brutowinst met 6% op te krikken tot 303 miljoen frank of zo'n 250 miljoen euro.

Niet meegedaan aan "te vroege koopjes"

"Als gevolg van de tegenvallende omzet ging het koopjesseizoen op flink wat markten vroeger van start, wat de concurrentie alleen maar heviger maakte. Sommige retailers gaven al kortingen tot 50% in de maand mei", zegt CEO Markus Voegeli. "Charles Vögele daarentegen begon zijn solden zoals gepland pas in juni en kon zo langer profiteren van betere marges."

 

Een goede strategie, zo blijkt nu, want de brutowinstmarges stegen het voorbije halfjaar van 59% naar 65%. Tegelijk werpt ook de strikte kostencontrole vruchten af: "De werkingskosten lagen zo'n 11 miljoen frank (9 miljoen euro) lager dan in dezelfde periode een jaar eerder".

 

Alles bij elkaar wist Charles Vögele zijn geconsolideerde nettoverlies voor het eerste halfjaar te beperken van 54 miljoen frank (ca. 45 miljoen euro) in het eerste halfjaar van 2012 tot 21 miljoen frank (ca. 17 miljoen euro) nu.

 

Netto-omzet gestegen in Benelux

In de Benelux overtrof het resultaat de marktverwachtingen: de netto-omzet ging lichtjes hoger en klokte af op 59,322 miljoen frank (net geen 50 miljoen euro), tegenover 59,302 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. Ook Hongarije liet een netto-omzetstijging optekenen. Oostenrijk presteerde in lijn met de markt, terwijl  Zwitserland en Duitsland iets onder de markt bleven steken.

 

CEO Markus Voegeli en voorzitter Hans Ziegler verwachten "veel betere operationele resultaten over het hele boekjaar 2013", vergeleken met vorig boekjaar. Onder meer dankzij de geleidelijke terugtrekking uit Polen en Tsjechië, die overigens "op schema zit". Nog dit najaar wordt definitief beslist of het concern zich al dan niet terugtrekt uit Hongarije.

 

Charles Vögele telde eind juni van dit jaar 793 verkooppunten (vorig jaar waren dat er op hetzelfde moment nog 810) en 6.730 medewerkers, dat zijn er 153 minder dan een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.