Charles Vögele ziet weer licht aan het eind van de tunnel

Charles Vögele ziet weer licht aan het eind van de tunnel

De lange winter en het slechte voorjaar hebben Charles Vögele parten gespeeld: de bruto-omzet daalde zo'n 4% tot 555 miljoen Zwitserse frank (450 miljoen euro). Maar "dankzij een bewust voorzichtig discountmanagement met een positief effect op de bruto winstmarge" slaagde de Zwitserse kledingretailer er wel in zijn brutowinst met 6% op te krikken tot 303 miljoen frank of zo'n 250 miljoen euro.

Niet meegedaan aan "te vroege koopjes"

"Als gevolg van de tegenvallende omzet ging het koopjesseizoen op flink wat markten vroeger van start, wat de concurrentie alleen maar heviger maakte. Sommige retailers gaven al kortingen tot 50% in de maand mei", zegt CEO Markus Voegeli. "Charles Vögele daarentegen begon zijn solden zoals gepland pas in juni en kon zo langer profiteren van betere marges."

 

Een goede strategie, zo blijkt nu, want de brutowinstmarges stegen het voorbije halfjaar van 59% naar 65%. Tegelijk werpt ook de strikte kostencontrole vruchten af: "De werkingskosten lagen zo'n 11 miljoen frank (9 miljoen euro) lager dan in dezelfde periode een jaar eerder".

 

Alles bij elkaar wist Charles Vögele zijn geconsolideerde nettoverlies voor het eerste halfjaar te beperken van 54 miljoen frank (ca. 45 miljoen euro) in het eerste halfjaar van 2012 tot 21 miljoen frank (ca. 17 miljoen euro) nu.

 

Netto-omzet gestegen in Benelux

In de Benelux overtrof het resultaat de marktverwachtingen: de netto-omzet ging lichtjes hoger en klokte af op 59,322 miljoen frank (net geen 50 miljoen euro), tegenover 59,302 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. Ook Hongarije liet een netto-omzetstijging optekenen. Oostenrijk presteerde in lijn met de markt, terwijl  Zwitserland en Duitsland iets onder de markt bleven steken.

 

CEO Markus Voegeli en voorzitter Hans Ziegler verwachten "veel betere operationele resultaten over het hele boekjaar 2013", vergeleken met vorig boekjaar. Onder meer dankzij de geleidelijke terugtrekking uit Polen en Tsjechië, die overigens "op schema zit". Nog dit najaar wordt definitief beslist of het concern zich al dan niet terugtrekt uit Hongarije.

 

Charles Vögele telde eind juni van dit jaar 793 verkooppunten (vorig jaar waren dat er op hetzelfde moment nog 810) en 6.730 medewerkers, dat zijn er 153 minder dan een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Back to top