Christophe Coppens stapt uit ‘onmenselijke’ modebusiness

Christophe Coppens stapt uit ‘onmenselijke’ modebusiness

De Belgische hoedenontwerper Christophe Coppens stopt ermee “omdat de prijs te hoog is en het doel niet langer de middelen heiligt.” In een emotionele afscheidsbrief klaagt Coppens aan hoe “onmenselijk” de modebusiness geworden is. Na 21 jaar zet de ontwerper een streep onder al zijn activiteiten.

‘Het is onmogelijk geworden’

Dat de Belgische mode in een crisis verkeert, valt als het van Christophe Coppens afhangt niet meer te ontkennen. Net aan de vooravond van een kapitaalsverhoging en de opening van een nieuwe winkel in Parijs, besluit de ontwerper dat het het allemaal niet meer waard is. 

 

“Voorfinancieren blijkt onmogelijk te combineren met afbetalen en betalingen van het heden. Lonen zijn vandaag onbetaalbaar in België, degelijk produceren in beperkte hoeveelheden in deze omstandigheden is zo goed als onmogelijk,” klinkt het verbitterd.

 

‘Winkels willen enkel gimmicks of hypes’

Coppens, die hoeden maakte voor het Belgische vorstenhuis en heel wat sterren, geeft toe dat ook de vraag naar zijn product laat afweten: “Aankopers van winkels zijn verplicht te kiezen voor veilig, meestal voor de accessoires van de kledingontwerper zelf. Zeker van verkoop en op tijd geleverd. Winkels zoeken ofwel zeer goedkope producten, ofwel gimmicks, of de hype van het moment.”

 

“Het is een cirkel die ik me niet meer zie doorbreken,” luidt het verslagen besluit. Een conclusie waarmee Coppens zich inschrijft in een steeds langer wordende lijst van failliete Belgische designers, zoals Kaat Tilley, Veronique Branquinho, Nicky Van Kets en recent de Walter-winkel van Van Beirendonck.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top