Christophe Coppens stapt uit ‘onmenselijke’ modebusiness

Christophe Coppens stapt uit ‘onmenselijke’ modebusiness

De Belgische hoedenontwerper Christophe Coppens stopt ermee “omdat de prijs te hoog is en het doel niet langer de middelen heiligt.” In een emotionele afscheidsbrief klaagt Coppens aan hoe “onmenselijk” de modebusiness geworden is. Na 21 jaar zet de ontwerper een streep onder al zijn activiteiten.

‘Het is onmogelijk geworden’

Dat de Belgische mode in een crisis verkeert, valt als het van Christophe Coppens afhangt niet meer te ontkennen. Net aan de vooravond van een kapitaalsverhoging en de opening van een nieuwe winkel in Parijs, besluit de ontwerper dat het het allemaal niet meer waard is. 

 

“Voorfinancieren blijkt onmogelijk te combineren met afbetalen en betalingen van het heden. Lonen zijn vandaag onbetaalbaar in België, degelijk produceren in beperkte hoeveelheden in deze omstandigheden is zo goed als onmogelijk,” klinkt het verbitterd.

 

‘Winkels willen enkel gimmicks of hypes’

Coppens, die hoeden maakte voor het Belgische vorstenhuis en heel wat sterren, geeft toe dat ook de vraag naar zijn product laat afweten: “Aankopers van winkels zijn verplicht te kiezen voor veilig, meestal voor de accessoires van de kledingontwerper zelf. Zeker van verkoop en op tijd geleverd. Winkels zoeken ofwel zeer goedkope producten, ofwel gimmicks, of de hype van het moment.”

 

“Het is een cirkel die ik me niet meer zie doorbreken,” luidt het verslagen besluit. Een conclusie waarmee Coppens zich inschrijft in een steeds langer wordende lijst van failliete Belgische designers, zoals Kaat Tilley, Veronique Branquinho, Nicky Van Kets en recent de Walter-winkel van Van Beirendonck.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

23/01/2018

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top