Christophe Coppens stapt uit ‘onmenselijke’ modebusiness | RetailDetail

Christophe Coppens stapt uit ‘onmenselijke’ modebusiness

Christophe Coppens stapt uit ‘onmenselijke’ modebusiness

De Belgische hoedenontwerper Christophe Coppens stopt ermee “omdat de prijs te hoog is en het doel niet langer de middelen heiligt.” In een emotionele afscheidsbrief klaagt Coppens aan hoe “onmenselijk” de modebusiness geworden is. Na 21 jaar zet de ontwerper een streep onder al zijn activiteiten.

‘Het is onmogelijk geworden’

Dat de Belgische mode in een crisis verkeert, valt als het van Christophe Coppens afhangt niet meer te ontkennen. Net aan de vooravond van een kapitaalsverhoging en de opening van een nieuwe winkel in Parijs, besluit de ontwerper dat het het allemaal niet meer waard is. 

 

“Voorfinancieren blijkt onmogelijk te combineren met afbetalen en betalingen van het heden. Lonen zijn vandaag onbetaalbaar in België, degelijk produceren in beperkte hoeveelheden in deze omstandigheden is zo goed als onmogelijk,” klinkt het verbitterd.

 

‘Winkels willen enkel gimmicks of hypes’

Coppens, die hoeden maakte voor het Belgische vorstenhuis en heel wat sterren, geeft toe dat ook de vraag naar zijn product laat afweten: “Aankopers van winkels zijn verplicht te kiezen voor veilig, meestal voor de accessoires van de kledingontwerper zelf. Zeker van verkoop en op tijd geleverd. Winkels zoeken ofwel zeer goedkope producten, ofwel gimmicks, of de hype van het moment.”

 

“Het is een cirkel die ik me niet meer zie doorbreken,” luidt het verslagen besluit. Een conclusie waarmee Coppens zich inschrijft in een steeds langer wordende lijst van failliete Belgische designers, zoals Kaat Tilley, Veronique Branquinho, Nicky Van Kets en recent de Walter-winkel van Van Beirendonck.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Waste2Wear tovert 2 miljoen plastic flessen om tot kleding

07/08/2018

Textielbedrijf Waste2Wear zal eind dit jaar een herfst- en wintercollectie lanceren samen met zes grote modemerken. Die kleding zal volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen afkomstig van de oceanen en vuilnisbelten.