Christophe Coppens stapt uit ‘onmenselijke’ modebusiness | RetailDetail

Christophe Coppens stapt uit ‘onmenselijke’ modebusiness

Christophe Coppens stapt uit ‘onmenselijke’ modebusiness

De Belgische hoedenontwerper Christophe Coppens stopt ermee “omdat de prijs te hoog is en het doel niet langer de middelen heiligt.” In een emotionele afscheidsbrief klaagt Coppens aan hoe “onmenselijk” de modebusiness geworden is. Na 21 jaar zet de ontwerper een streep onder al zijn activiteiten.

‘Het is onmogelijk geworden’

Dat de Belgische mode in een crisis verkeert, valt als het van Christophe Coppens afhangt niet meer te ontkennen. Net aan de vooravond van een kapitaalsverhoging en de opening van een nieuwe winkel in Parijs, besluit de ontwerper dat het het allemaal niet meer waard is. 

 

“Voorfinancieren blijkt onmogelijk te combineren met afbetalen en betalingen van het heden. Lonen zijn vandaag onbetaalbaar in België, degelijk produceren in beperkte hoeveelheden in deze omstandigheden is zo goed als onmogelijk,” klinkt het verbitterd.

 

‘Winkels willen enkel gimmicks of hypes’

Coppens, die hoeden maakte voor het Belgische vorstenhuis en heel wat sterren, geeft toe dat ook de vraag naar zijn product laat afweten: “Aankopers van winkels zijn verplicht te kiezen voor veilig, meestal voor de accessoires van de kledingontwerper zelf. Zeker van verkoop en op tijd geleverd. Winkels zoeken ofwel zeer goedkope producten, ofwel gimmicks, of de hype van het moment.”

 

“Het is een cirkel die ik me niet meer zie doorbreken,” luidt het verslagen besluit. Een conclusie waarmee Coppens zich inschrijft in een steeds langer wordende lijst van failliete Belgische designers, zoals Kaat Tilley, Veronique Branquinho, Nicky Van Kets en recent de Walter-winkel van Van Beirendonck.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.