Christophe Coppens stapt uit ‘onmenselijke’ modebusiness

Christophe Coppens stapt uit ‘onmenselijke’ modebusiness

De Belgische hoedenontwerper Christophe Coppens stopt ermee “omdat de prijs te hoog is en het doel niet langer de middelen heiligt.” In een emotionele afscheidsbrief klaagt Coppens aan hoe “onmenselijk” de modebusiness geworden is. Na 21 jaar zet de ontwerper een streep onder al zijn activiteiten.

‘Het is onmogelijk geworden’

Dat de Belgische mode in een crisis verkeert, valt als het van Christophe Coppens afhangt niet meer te ontkennen. Net aan de vooravond van een kapitaalsverhoging en de opening van een nieuwe winkel in Parijs, besluit de ontwerper dat het het allemaal niet meer waard is. 

 

“Voorfinancieren blijkt onmogelijk te combineren met afbetalen en betalingen van het heden. Lonen zijn vandaag onbetaalbaar in België, degelijk produceren in beperkte hoeveelheden in deze omstandigheden is zo goed als onmogelijk,” klinkt het verbitterd.

 

‘Winkels willen enkel gimmicks of hypes’

Coppens, die hoeden maakte voor het Belgische vorstenhuis en heel wat sterren, geeft toe dat ook de vraag naar zijn product laat afweten: “Aankopers van winkels zijn verplicht te kiezen voor veilig, meestal voor de accessoires van de kledingontwerper zelf. Zeker van verkoop en op tijd geleverd. Winkels zoeken ofwel zeer goedkope producten, ofwel gimmicks, of de hype van het moment.”

 

“Het is een cirkel die ik me niet meer zie doorbreken,” luidt het verslagen besluit. Een conclusie waarmee Coppens zich inschrijft in een steeds langer wordende lijst van failliete Belgische designers, zoals Kaat Tilley, Veronique Branquinho, Nicky Van Kets en recent de Walter-winkel van Van Beirendonck.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top