Claire’s krijgt stevige tik in eerste kwartaal | RetailDetail

Claire’s krijgt stevige tik in eerste kwartaal

Claire’s krijgt stevige tik in eerste kwartaal

Accessoireketen Claire’s heeft in het eerste kwartaal een stevige daling van zijn omzet moeten incasseren. Het Amerikaanse bedrijf wijt de daling voornamelijk aan slechte wisselkoerseffecten en het sluiten van een aantal winkels.

 

Grote daling in Europa

In zijn eerste kwartaal haalde Claire’s een omzet van 299,6 miljoen dollar (268 miljoen euro). Dat is een daling van 6,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Claire’s wees erop dat het een aantal winkels heeft gesloten en dat het problemen had met de wisselkoersen, maar ook de vergelijkbare omzet kende een terugval.

 

Ten opzichte van een jaar geleden daalde de vergelijkbare omzet met 5,1 procent. In Noord-Amerika was er met een daling van 0,8 procent vrijwel sprake van een status quo, maar in Europa kreeg de vergelijkbare omzet een klap van 12,7 procent. Zonder wisselkoerseffecten zou de omzet van Claire’s met 5,9 procent gedaald zijn.

 

Claire’s wist wel de bruto winstmarge op te krikken, waardoor de ebitda met 37 miljoen dollar (33 miljoen euro) nog ietwat op peil bleef. Een jaar geleden haalde de keten een ebitda van 37,6 miljoen dollar (33,6 miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië.