Consument ‘gekker dan ooit’ op solden…

Consument ‘gekker dan ooit’ op solden…

De Belg staat positief tegenover de solden, maar is toch op zijn hoede. Al wil dat nog niet zeggen dat hij zich mooi aan zijn budget houdt. Dat zijn de belangrijkste trends uit het nieuwste soldenonderzoek dat het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties OIVO heeft gepubliceerd in de aanloop van de zomerkoopjes die op 1 juli van start gaan.

…maar ‘gezond wantrouwen’ tegenover solden neemt toe

Zeven op de tien consumenten staan positief tegenover de solden. Ze vinden dat die rijmen met zaakjes doen. De consument lijkt zelfs gekker dan ooit op de solden, want in vergelijking met 2007 is het aantal mensen ‘pro’ solden ronduit verdubbeld.

 

Toch geven bijna twee op de drie Belgen (63%) aan dat men tijdens de koopjesperiode maar beter goed uit zijn doppen kijkt. Bij de 18- tot 29-jarigen is zelfs 80% daarvan overtuigd. Slechts één op de tien gelooft niet dat je als consument bedrogen kan worden tijdens de solden. Dat betekent dus dat negen consumenten op de tien een zeker wantrouwen aan de dag leggen tegenover het soldenfenomeen. In 2007 waren er dat nog maar zeven op de tien.

Helft overschrijdt soldenbudget

De verklaring voor dat toenemende wantrouwen ligt wellicht in de vaststelling dat het oorspronkelijk voorziene soldenbudget in de helft van de gevallen overschreden wordt. In 2007 gaf nauwelijks 20% toe het voorziene budget voor de solden te overschrijden. De voorbije jaren steeg dat percentage constant. Bij de koopjes in 2010 gaf zelfs al 49% van de respondenten aan zijn budget te hebben overschreden.

Portret van de ‘klassieke’ soldenbezoeker

Vooral gezinnen met kinderen (65%) doen massaal mee aan de solden, net als welstellende gezinnen en de min-50-jarigen. Consumenten die al wat ouder zijn, alleenstaand zijn en/of behoren tot de bescheiden sociale groepen, laten de solden vaker aan zich voorbijgaan.

 

De studie bevestigt dat kleding en schoenen (voor heren, dames en kinderen) tijdens de zomersolden het meest gekocht worden. Schoenen en kleren voor volwassenen gaan overigens vlotter over de toonbank tijdens de zomersolden dan tijdens de winterkoopjes.

 

De grote meerderheid van de consumenten gaat naar de solden in de winkels zelf, soms zelfs tot buiten onze landsgrenzen. Amper één op de tien zegt ook solden te kopen via het internet.

 

Het volledige onderzoek is te raadplegen via www.oivo.be.
 

De Belg staat positief tegenover de solden, maar is toch op zijn hoede. Al wil dat nog niet zeggen dat hij zich mooi aan zijn budget houdt. Dat zijn de belangrijkste trends uit het nieuwste soldenonderzoek dat het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties OIVO heeft gepubliceerd in de aanloop van de zomerkoopjes die op 1 juli van start gaan.

…maar ‘gezond wantrouwen’ tegenover solden neemt toe

Zeven op de tien consumenten staan positief tegenover de solden. Ze vinden dat die rijmen met zaakjes doen. De consument lijkt zelfs gekker dan ooit op de solden, want in vergelijking met 2007 is het aantal mensen ‘pro’ solden ronduit verdubbeld.

 

Toch geven bijna twee op de drie Belgen (63%) aan dat men tijdens de koopjesperiode maar beter goed uit zijn doppen kijkt. Bij de 18- tot 29-jarigen is zelfs 80% daarvan overtuigd. Slechts één op de tien gelooft niet dat je als consument bedrogen kan worden tijdens de solden. Dat betekent dus dat negen consumenten op de tien een zeker wantrouwen aan de dag leggen tegenover het soldenfenomeen. In 2007 waren er dat nog maar zeven op de tien.

Helft overschrijdt soldenbudget

De verklaring voor dat toenemende wantrouwen ligt wellicht in de vaststelling dat het oorspronkelijk voorziene soldenbudget in de helft van de gevallen overschreden wordt. In 2007 gaf nauwelijks 20% toe het voorziene budget voor de solden te overschrijden. De voorbije jaren steeg dat percentage constant. Bij de koopjes in 2010 gaf zelfs al 49% van de respondenten aan zijn budget te hebben overschreden.

Portret van de ‘klassieke’ soldenbezoeker

Vooral gezinnen met kinderen (65%) doen massaal mee aan de solden, net als welstellende gezinnen en de min-50-jarigen. Consumenten die al wat ouder zijn, alleenstaand zijn en/of behoren tot de bescheiden sociale groepen, laten de solden vaker aan zich voorbijgaan.

 

De studie bevestigt dat kleding en schoenen (voor heren, dames en kinderen) tijdens de zomersolden het meest gekocht worden. Schoenen en kleren voor volwassenen gaan overigens vlotter over de toonbank tijdens de zomersolden dan tijdens de winterkoopjes.

 

De grote meerderheid van de consumenten gaat naar de solden in de winkels zelf, soms zelfs tot buiten onze landsgrenzen. Amper één op de tien zegt ook solden te kopen via het internet.

 

Het volledige onderzoek is te raadplegen via www.oivo.be.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Back to top