Consument kleedt zich steeds goedkoper

Consument kleedt zich steeds goedkoper
Foto: Shutterstock

Shoppers geven elk jaar minder uit aan kleding en schoenen. De vele kortingen en de scherpe prijsconcurrentie in de moderetail zorgen ervoor dat de bestedingen aan kledij bijna overal in Europa al sinds 2006 dalen.

 

Invoerprijs stijgt, verkoopprijs daalt

In België besteedt de consument al vijf jaar op rij minder geld aan het kopen van kleren en schoenen: terwijl een gemiddeld gezin in 2012 volgens de FOD Economie 1.756 euro uitgaf om zich te kleden, besteedde men in 2016 nog maar 1.472 euro. In liefst 21 van de 28 EU-landen ziet Eurostat dezelfde dalende lijn en dat al sinds 2006, schrijft Gazet van Antwerpen.

 

De cijfers duiden er niet op dat mensen minder kopen, wel dat ze steeds goedkoper shoppen, meent Christine Mattheeuws van de Belgische zelfstandigenorganisatie NSZ. Ook in Nederland valt inderdaad op dat de prijzen van kledij dalen: een kledingstuk dat in 2002 gemiddeld 107 euro kostte, kostte in 2015 gemiddeld nog 98 euro, berekende het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

 

Bijzonder is dat de invoerprijs van kleding, gemiddeld genomen, volgens het CBS sinds 2008 nochtans stijgt. De grondstofprijzen gingen omhoog – vooral de katoenprijs steeg – en strengere milieu- en looneisen zorgden ervoor dat de inkoopprijzen omhooggingen, terwijl aan consumentenzijde de prijzen net daalden. Het betekent een toenemende druk op de marges, veroorzaakt door de komst van erg succesvolle prijsbrekers (denk aan H&M en Primark) en de vele kortingsacties overal.

 

"Wie betaalt tegenwoordig nog de volle pot?"

“Vandaag valt haast elke maand wel ergens korting te rapen. Is het niet in de winkels, dan wel online. Wie betaalt tegenwoordig nog de volle pot voor een nieuwe trui of een paar schoenen? Je moet haast gek zijn”, legt Christine Mattheeuws de heersende mentaliteit uit. De voortdurende kortingsacties nemen ook grotendeels het succes van de traditionele koopjesperiodes weg. In België, waar de winterkoopjesperiode vorige week officieel van start ging, zijn de verwachtingen van handelaren overwegend pessimistisch. Een op drie modehandelaars vreest er een minder goede soldenperiode dan vorig jaar, aldus Mode Unie.

 

Ook slechts 19% van de kleding- en schoenenwinkels bevraagd door NSZ verwacht een omzetstijging ten opzichte van vorig jaar. De gemiddelde omzetstijging tijdens de wintersolden vorig jaar bedroeg nochtans al slechts 1%. “Na een eerder slecht najaar was het eerste soldenweekend goed voor een omzetstijging van 3% tegenover het eerste soldenweekend vorig jaar. Een opsteker, maar zeker niet goed genoeg”, aldus Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

23/01/2018

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top