Coolcat nog dieper in de rode cijfers

Coolcat nog dieper in de rode cijfers
Shutterstock

Modeketen Coolcat, onderdeel van de groep rond ondernemer Roland Kahn, is er in 2016 niet in geslaagd om het verlies terug te dringen. Integendeel: er werd meer dan de helft meer verlies gemaakt dan een jaar eerder.

Verlies stijgt, omzet daalt

In 2015 leed Coolcat een verlies van 11 miljoen euro en in 2016 is dat nettoverlies verder opgelopen tot 18,6 miljoen euro. Vorig jaar werd er nochtans een verbeterplan opgesteld, maar dat lijkt dus nog niet het gewenste effect te hebben. Ook de omzet daalde met 7% naar 129 miljoen euro. Kahn had eerder dit jaar de hoop uitgesproken dat de Coolcat dit jaar opnieuw winst zou halen, maar zover lijkt het niet te zullen komen. Binnen het bedrijf klinkt er ook heel wat onzekerheid rond het herstel en de toekomst van de modeketen.

 

In een nieuwe overeenkomst is alvast vastgelegd dat ING nog tot 1 september 2018 de keten blijft financieren, al kan de bank de leningen wel opeisen als het herstel niet de gewenste richting uitgaat.

 

“2016 is inderdaad heel moeilijk geweest. We hebben veel afschrijvingen gedaan op voorraden en zijn begonnen met een herstructurering om de continuïteit te kunnen waarborgen. Dat is uiteindelijk het belangrijkst. Hoewel de eerste tekenen gunstig zijn heerst er natuurlijk nog wel grote onzekerheid, daarom ga ik geen voorspelling doen voor het komende jaar”, liet oprichter Roland Kahn weten aan Quote.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top