Cos lanceert eigen tweedehandsplatform

Gevel winkel van retailer Cos, onderdeel van H&M Group
Foto: Willy Barton / Shutterstock.com

Cos, een dochterketen van de H&M-groep, richt een eigen tweedehandsplatform op voor kleding van het merk. De marktplaats met als naam Resell moet het label helpen 100% duurzaam te worden, maar is ook een businessopportuniteit.

 

Meerdere initiatieven

Op Resell kunnen klanten gedragen kleding van het modemerk kopen en verkopen. Ze bepalen zelf de prijs en zorgen voor de afwikkeling, terwijl het label een commissie van 10% opstrijkt voor de operationele kosten. Resell werkt daarmee op dezelfde manier als de meeste andere tweedehandsplatformen die snel opgang maken, zoals Vinted en The RealReal. Het platform gaat deze maand van start in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, daarna wordt de marktplaats in de loop van het najaar normaal gezien wereldwijd uitgerold.

 

 

H&M zet steeds meer zijn schouders onder tweedehands: eerder lanceerde het ook al outlet- en vintageformule Afound, terwijl in de nieuwste winkels vaak een sectie met een gecureerd tweedehandsaanbod te vinden is. Bovendien nam de groep in 2019 een meerderheidsbelang van 70% in de Zweedse tweedehandsmarktplaats Sellpy.

 

Duurzaam, ook voor de portemonnee

De keuze voor tweedehands past goed bij de duurzaamheidsclaims van de Zweedse modegigant: tegen 2030 stelt de fastfashionspeler zich tot doel alleen maar gerecycleerde of duurzame materialen te gebruiken. Dochtermerk Cos moet daarbij eveneens volledig circulair en hernieuwbaar worden. 

 

Bovenal wordt tweedehands echter 'big business:' vorig jaar voorspelde GlobalData al dat de tweedehandsmarkt voor mode tegen 2023 zou verdubbelen tot 43 miljard euro. Tweedehandsspeler ThredUp rekent er zelfs op dat de categorie de markt voor fast-fashion gaat inhalen tegen 2028.