De smartphone kiest jouw cadeaus op Zalando | RetailDetail

De smartphone kiest jouw cadeaus op Zalando

De smartphone kiest jouw cadeaus op Zalando
Foto: Zalando

Je smartphone vragen om een cadeautje te zoeken op Zalando, het kan vanaf dit najaar. Zalando en Google werken samen aan een chatbot voor de virtuele Google Assistant, die in elke Android-smartphone zit. De bot helpt je cadeaus kiezen.

 

Chatbot helpt cadeaus vinden

Eind oktober lanceert Zalando een ‘Geschenkefinder’ (cadeauvinder) in Duitsland voor iedereen die de Google Assistant gebruikt op Android of op iOS. De chatbot helpt consumenten in een gesprek om de juiste cadeaus voor vrienden of familie te vinden. Zalando maakt ook al gebruik van chatbots op sociale media, zoals via Facebook Messenger.

 

De cadeautjesbot is ontwikkeld om een leuke en gepersonaliseerde ervaring te bezorgen, klinkt het. Gebruikers worden als ze hun Google Assistant oproepen doorverbonden met de chatbot, die hen na een reeks vragen een aantal producten voorstelt. Ze kunnen dan ook meer informatie krijgen over de producten en ze eventueel via het e-commerceplatform van Zalando bestellen. “Mensen besteden meer en meer tijd op sociale apps, en als klantgericht bedrijf moeten wij zijn waar de consument is en innoveren om opkomende en te verwachten behoeften – maar ook pijnpunten – van klanten aan te pakken”, zegt Nicolas Borg, de strategieverantwoordelijke van Zalando.

 

Door de samenwerking met Google kan de Duitse onlineretailer een nieuwe stap zetten in ‘conversational commerce’, een domein dat volgens Borg enorm relevant wordt voor de toekomst van onlineshoppen. Een voordeel is volgens Google alvast dat mensen voor deze toepassing geen extra apps hoeven te installeren: shoppers doorlopen het hele proces binnen de Google Assistant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.