Dierenrechtenorganisatie Peta koopt aandelen kledingindustrie

Dierenrechtenorganisatie Peta koopt aandelen kledingindustrie

Peta heeft zich recent ingekocht bij twee grote kledingbedrijven, Boohoo en Levi’s. De dierenrechtenorganisatie hoopt op die manier druk uit te oefenen op het management en dierenwelzijn op de agenda te zetten.

 

Dierenmishandeling

De instap bij Boohoo komt er nadat het kledingbedrijf de belofte om niet langer wol te gebruiken in zijn producten, reeds binnen enkele uren herriep. Volgens Peta is de wolproductie nefast voor het milieu en leidt ze bovendien tot de systematische mishandeling van schapen. Vooral bij het scheren zouden de dieren slecht behandeld worden. Boohoo brengt kleding op de markt onder de eigen naam, maar is ook eigenaar van PrettyLittleThing en Nasty Gal.

 

Ook bij Levi’s heeft Peta zich ingekocht. De jeansfabrikant trok vorige week naar de beurs en daar heeft de dierenrechtenorganisatie gebruik van gemaakt om voldoende aandelen te verwerven om te kunnen wegen op de agenda van de bestuursvergaderingen. De karakteristieke labels op de achterkant van de Levi’s jeansbroeken zijn gemaakt van koeienhuid en Peta dringt erop aan om ze te vervangen door een diervriendelijk alternatief. “Koeien worden geslagen, geslacht en gevild voor een compleet niet-functioneel doel”, stelt Peta-voorzitter Ingrid Newkirk.

 

Beproefde tactiek

De tactiek om aandelen te kopen van een geviseerd bedrijf, is voor Peta niet nieuw. In 2015 paste de organisatie dezelfde strategie toe om het Franse luxelabel Hermés ertoe te bewegen te stoppen met het gebruik van exotische dierenhuiden. Een undercoverreportage had immers wrede praktijken op krokodillenboerderijen aan het licht gebracht. In 2016 kocht Peta aandelen van Prada, om het gebruik van struisvogelhuid aan te klagen. En een jaar later werd  Canada Goose zwaar op de korrel genomen voor het gebruik van bont en dons.

 

Wat de acties van Peta precies opleveren, is moeilijk in te schatten. De genoemde bedrijven zijn in elk geval niet afgestapt van de dieronvriendelijke productie, al beweren ze wel meer aandacht te besteden aan dierenwelzijn. Door de grote media-aandacht zorgt de dierenrechtenorganisatie wel voor de bewustmaking van het grote publiek en legt ze onrechtstreeks dus ook veel druk bij de kledingbedrijven.