Dior voegt realiteit toe op Instagram

Dior heeft een eigen ‘augmented reality’-filter gelanceerd op Instagram. Met de filter kunnen fashionista’s de nieuwe DiorSoLight-zonnebrillen virtueel thuis passen.

 

Al derde filter voor Dior

Tijdens de modeweek van Parijs heeft Dior ook aan de thuisblijvers gedacht: het modehuis lanceert een AR-filter waarmee gebruikers op Instagram virtueel een zonnebril kunnen passen van de nieuwe collectie DiorSoLight. Voor de liefhebbers is er ook een virtuele hoofdband met het opschrift “Christian Dior J’Adior”. De filter is beschikbaar via de Instagram Stories-functie.

 

Met de filter kan iedereen op Instagram een selfie nemen, niet alleen met de zonnebril of hoofdband virtueel op hun hoofd geplakt, maar ook met een geanimeerde caleidoscoopachtergrond met beelden uit de recentste collectie. Ze vormen een abstract motief als achtergrond, die wordt gepersonaliseerd op basis van de reële achtergrond waarin de gebruiker zich bevindt. 

 

Het is niet de eerste keer dat Dior met toegevoegde realiteit werkt: in augustus vorig jaar pakte het luxehuis ook al uit met een soortgelijke filter voor de toenmalige zonnebrillenlijn op Facebook. Een eerdere actie rond Valentijn op de Chinese app BeautyCam van Meitu zorgde zelfs voor 2,5 miljoen clicks en bereikte 250 miljoen mensen.

 

Sociale media voor tractie

De nieuwe Instagram-filter is op 26 februari gelanceerd tijdens de modeshow van het modemerk en werd op een week tijd meer dan 2,6 miljoen keer gezien door ruim 2,2 miljoen Instagram-gebruikers, mede met dank aan topmodellen Karlie Kloss en Natalia Vodianova die hun eigen Dior-selfie postten. Volgens vakblad WWD gebruikten zo’n 446.000 mensen de filter zelf.

 

Dior gebruikt de AR-filters om tractie te krijgen, zegt het merk zelf. “Om toegang te krijgen tot de filter, moeten gebruikers het merk ofwel op Instagram volgen ofwel ons profiel bezoeken. De filter kan ook worden geprobeerd door iemand die het een vriend ziet gebruiken, wat erop neerkomt dat Instagram AR-filter eigenlijk zijn ontworpen om viraal te gaan. Ze vormen een enorme groeikans.” 

 

Het luxehuis is al langer erg actief op Instagram: Dior geeft het modelandschap mee vorm door foto’s en video’s te delen op het socialemediakanaal.